الثورة الصناعية الخامسة (0,5) والأنسنة المفهوم والجدارات المتطلبة The Fifth Industrial Revolution and Humanization: Concept and Required Competencies

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية- كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

سعت الورقة الحالية إلى مناقشة نشأة الثورة الصناعية الخامسة وعوامل ظهورها، مع إبراز أهم خصائصها ومرتكزاتها، فضلا عن التحديات التي قد تواجهها مستقبلا، وتطرقت الورقة إلى مفهوم "أنسنة الآلة" كأحد خصائص الثورة الخامسة مشيرة إلى أهم الجدارات المطلوبة لتحقيق هذه الأنسنة، كما تم توضيح مصطلح أنسنة التعليم وعلاقته بالثورة الصناعية الخامسة، وإبراز أهمية الاهتمام بتنمية الجدارات التعليمية للمعلم والمتعلم لمواكبة متطلبات الثورة الصناعية الخامسة وبما يحقق مفهوم أنسنة التعليم.
أهم المحاور
أولا الثورة الصناعية الخامسة: البدايات وعوامل النشأة والتعريف
ثانيا مرتكزات الثورة الصناعية الخامسة والأنسنة
ثالثا فلسفة الثورة الصناعية الخامسة وأهم التحديات
رابعا جدارات الثورة الصناعية الخامسة وأنسنة التعليم
The current paper sought to discuss the emergence of the Fifth Industrial Revolution and the factors for its emergence, highlighting its most important characteristics and foundations, as well as the challenges that it may face in the future. The term humanizing education and its relationship to the Fifth Industrial Revolution, highlighting the importance of developing the educational competencies of the teacher and the learner to keep pace with the requirements of the Fifth Industrial Revolution and to achieve the concept of humanization of education.
The main topics of the paper:
First, the Fifth Industrial Revolution: Beginnings, Origination Factors, and Definition
Second, the foundations of the Fifth Industrial Revolution and humanization
Third, the philosophy of the Fifth Industrial Revolution and the most important challenges
Fourth, the competencies of the Fifth Industrial Revolution and the humanization of education

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية