دراسة مقارنة لخبرات كل من مصر وبعض الدول الأجنبية في توظيف التعلم الإلكتروني وإتاحته بمؤسسات التعليم العالي إستجابًة لجائحة كوفيد – 19 A Comparative Study To The Experiences of Egypt and Some Foreign Countries in Employing e-learning and Making it Available in Higher Education Institutions to Respond to Covid-19 Pandemic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

         يتمثل الهدف الرئيس للدراسة في وضع تصور مقترح لتوظيف التعلم الإلكتروني في مؤسسات التعليم العالي بفعالية في مصر على ضوء خبرات الدول الأجنبية (محل الدراسة). وفي هذه الدراسة، تم عرض الإطار الفكري المرتبط بتوظيف وإتاحة التعلم الإلكتروني بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد – 19، ودراسة خبرات بعض الدول (الصين – الهند – جنوب إفريقيا) في توظيف التعليم الإلكتروني وإتاحته بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد – 19، ودراسة واقع جمهورية مصر العربية في توظيف التعليم الإلكتروني وإتاحته بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد –19 في ضوء السياق المجتمعي، وتحديد أوجه الشبه والإختلاف بين (الصين – الهند – جنوب إفريقيا - مصر) في توظيف التعليم الإلكتروني وإتاحته بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد – 19 في ضوء السياق المجتمعي لكل دولة، وتفسير أوجه الشبه والإختلاف بين (الصين – الهند – جنوب إفريقيا - مصر) في توظيف التعليم الإلكتروني وإتاحته بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد – 19 في ضوء السياق المجتمعي لكل دولة، ومفاهيم العلوم الإجتماعية.
            تم استخدام المنهج المقارن بما يتضمنه من وصف وتحليل وتفسير لأبرز ما يميز توظيف التعلم الإلكتروني وإتاحته بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد – 19 في مصر وبعض الدول الأخرى، بالإضافة إلى التنبؤ بإمكانية الاستفادة من خبرات تلك الدول في وضع تصور مقترح لتوظيف التعلم الإلكتروني في مؤسسات التعليم العالي بفعالية في مصر. وقد تم تحليل خبرات الدول التي تم تناولها، وخبرة جمهورية مصر العربية في توظيف التعليم الإلكتروني وإتاحته عن بعد بمؤسسات التعليم العالي لمواجهة جائحة كوفيد – 19 في ضوء "النموذج الطبقي للجاهزية للتعلم الإلكتروني للجامعات" لفلاديمير كريوكوف Vladimir Kryukov الذي يتكون من ثلاثة معايير نوعية لتحديد مدى استعداد مؤسسة التعليم العالي لتطبيق التقنيات الرقمية الحديثة في عملية التعلم، وهي: المعايير التنظيمية والمنهجية، والتكنولوجية، والمهنية لتحديد إذا ما كانت مؤسسات التعليم العالي بتلك الدول لديها المعايير اللازمة لتنفيذ التعلم الإلكتروني واستخدامه بنجاح لمواجهة جائحة كوفيد -19.
The main objective of the study is to develop a proposal for employing e-learning in higher education institutions effectively in Egypt in light of the experiences of some foreign countries. In this study, the intellectual framework related to employing and making e-learning available in higher education institutions to confront the Covid-19 pandemic was presented, and the experiences of some countries (China - India - South Africa) in employing e-learning and making it available in higher education institutions to confront the Covid-19 pandemic, and studying the reality of The Arab Republic of Egypt in employing e-learning and making it available in higher education institutions to confront the Covid-19 pandemic in light of the societal context, and to identify similarities and differences between (China - India - South Africa - Egypt) in employing e-learning and making it available in higher education institutions to confront the Covid-19 pandemic in The light of the societal context of each country, and the explanation of the similarities and differences between (China - India - South Africa - Egypt) in light of the concepts of social sciences.
            The comparative approach was used with its description, analysis and interpretation of the most prominent features that characterize the employment of e-learning and its availability in higher education institutions to confront the Covid-19 pandemic in Egypt and some other countries, in addition to predicting the possibility of benefiting from the experiences of these countries in developing a proposed vision for employing e-learning in educational institutions effectively in Egypt. The experiences of the countries that were addressed and the experience of the Arab Republic of Egypt in employing e-learning in higher education institutions to confront the Covid-19 pandemic were analyzed in light of the " The Layer Model of e-learning Readiness" by Vladimir Kryukov, which consists of three qualitative criteria to determine the readiness of a higher education institution to apply modern digital technologies to the learning process: organisational and methodological, technological and professional criteria.
 

الموضوعات الرئيسية