دراسة حالة لطفل متنمر وطفل ضحية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير – قسم الصحة النفسية

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس التربية الخاصة بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للتعمق فى دراسة حالة متطرفة للتنمر بغية التعرف على الأسباب الكامنة وراء هذا السلوك، وتبنى الباحث المنهج الكلينيكى فى دراسة حالة لطفل متنمر وحالة لطفل ضحية للبحث عن الأسباب المسئولة عن ظهور سلوك التنمر وتعتمد الدراسة هنا على الملاحظة والمقابلة وتاريخ الحالة. واعتمد الباحث على الملاحظات الكلينيكية من خلال المقابلة وقد أخذ الباحث فى إعتباره النتائج السيكولوجية السيكومترية وأيضا أخذ الباحث البيانات التاريخية عن الأطفال من سجلات المدرسة وقد تم مقابلة الأب والأم بغية التعرف على التاريخ العائلى للأسر والأطفال موضع الدراسة وأيضا مقابلة المعلمين والأخصائيين ومديرة المدرسة. وبالطبع تم دراسة الحالات نفسها للحصول على المعلومات وخصوصًا المعلومات التى تساعد على إلقاء الضوء على نشاة مشكلات الأطفال. وقد تم تطبيق مقاييس (أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأطفال – الذكاء الوجداني) واستمارة ملاحظة المتنمرين والضحايا، على عينة من من الأطفال المتنمرين والضحايا في المدارس، وقد تم تفسير نتائج الأطفال على هذه المقاييس. وتشير النتائج لأهم أسباب كون الطفل موضع الدراسة متنمرًا وهي أسلوب الأب التسلطي في معاملة الطفل وممارسة العنف البدني واللفظي على الطفل، وشعور الطفل بأنه غير مرغوب فيه اجتماعيا. أما أهم الأسباب التي ساهمت في كون الطفل الآخر موضع الدراسة ضحية هو التعلق المرضي بين الأم والطفل وأسلوب الحماية الزائدة في تربية الطفل من قبل الأم والتي ساهمت في ضعف شخصيته. ومن أهم توصيات الدراسة، الاهتمام بتوعية الإباء والأمهات بأساليب المعاملة السوية لأطفالهم، والإهتمام بوضع برامج لتنمية الثقة بالنفس لدى ضحايا التنمر، ولتنمية مهارة التعاطف لدى المتنمرين.
 
 








Abstract
The current study aimed to deep into an extreme case of bullying in order to identify the underlying causes behind this behavior. The researcher adopted a clinical approach in studying the case of a bullying child and a victim child to search for the reasons responsible for the emergence of bullying behavior. The study relies on observation, interviews, and case history. The researcher relied on clinical observations through interviews, taking into account the psychometric psychological results. The researcher also obtained historical data about the children from school records, interviewed parents, teachers, specialists, and the school principal. Of course, the cases themselves were studied to obtain information, especially information that sheds light on the emergence of children's problems. Measures such as parenting styles as perceived by children and emotional intelligence were applied, as well as an observation sheet for bullies and victims, which were used in the study on a sample of bullying children and victims in schools. The results indicate the most important reasons for the child under study becoming a bully, which are the authoritarian parenting style of the father in dealing with the child, practicing physical and verbal violence on the child, and the child's feeling of social undesirability. The most important reasons that contributed to the other child becoming a victim were the unhealthy attachment between the mother and the child, and the excessive protection in raising the child, which contributed to his fragile personality. The study's most important recommendations include raising awareness among fathers and mothers about proper parenting styles, developing self-confidence programs for bullying victims, and developing empathy skills for bullies.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية