النهوض الأكاديمي لدى طلاب الدراسات العليا في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة الماجستير في التربية – تخصص (الصحة النفسية) كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة من خلال البحث  الحالى إلى التعرف على النهوض الأکاديمي لدى طلاب الدراسات العليا ، وكذلك الكشف عن الفروق  فى النهوض الأكاديمى تبعا لتأثير بعض المتغيرات  الديمواجرافية (النوع – المستوى الإقتصادى – الحالة الإجتماعية – الحالة الوظيفية – البيئة ) .
العينة : تكونت العينة من  (209) طالبًا وطالبة من طلاب الدراسات العليا من كليات التربية والآداب والعلوم ، وقد تراوحت أعمارهم ما بين (22-57) سنة ، بمتوسط عمري قدره (32.89) سنة وانحراف معياري قدره (8.075) سنة ،  بواقع (30 ذكور، 179 إناث)،  وتم إستخدام المنهج الوصفي الإرتباطي ، واشتملت أدوات البحث على مقياس النهوض الأكاديمى (إعداد: الباحثة) ، وتوصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الدراسات العليا في الدرجة الكلية لمقياس النهوض الأكاديمي بأبعاده ، وكذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الريف والحضر في الدرجة الكلية لمقياس النهوض الأكاديمي بأبعاده ( الدعم النفسي الأكاديمي ، المشاركة الأكاديمية ، فاعلية الذات الأكاديمية) لدى طلاب الدراسات العليا ، وأيضاً عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس النهوض الأكاديمي بأبعاده (الدعم النفسي الأكاديمي، المشاركة الأكاديمية، فاعلية الذات الأكاديمية) لدى طلاب الدراسات العليا ، وتوصى الباحثة بضرورة الإهتمام بدراسة هذه الفئة من الطلبة ، إذ أن عدد الأبحاث التى أجريت عليهم قليلة جدا ، وهذا لايتناسب مع طبيعة المشكلات التى يواجهها هؤلاء الطلبة من صراعات بين الدراسة والعمل والإلتزامات الأسرية والإجتماعية ، والصعوبات الإدارية والمالية التى تعثر وتقلل من كفاءتهم وفاعليتهم فى عملية البحث .
 
 







Abstract
Through the current research, the researcher aimed to identify the academic advancement of postgraduate students . and also aimed to reveal the differences in the academic advancement due to the influence of some demographic variables (gender - economic level - social status - job status – environment Sample: The sample consisted of (209) male and female postgraduate students from the faculties of Education, Arts and Sciences, and their ages ranged between (22-57 years . ( M = (32.89) years , SD = + 8.075 years . including (30 males , 179 females ) , and the research used the descriptive correlational method . and the research tools included the academic advancement scale (prepared by: the researcher) . The Results of Study Indicate to: 1- there were no statistically significant differences between the average scores of postgraduate students in the total score of the academic advancement scale and its dimensions, 2- and  there were no statistically significant differences between the mean scores of rural and urban students in the total score of the academic advancement scale and its dimensions (academic psychological support, academic participation, academic self-efficacy) among postgraduate students  , 3- and also there were no statistically significant differences between the mean scores of males and females in the degree The scale of academic advancement and its dimensions (academic psychological support, academic participation, and academic self-efficacy) among postgraduate students . The researcher recommends the need to pay attention to the study of this group of students, as the number of research conducted on them is very small, and this is not commensurate with the nature of the problems that these students face, such as conflicts between study and work, family and social obligations, and administrative and financial difficulties that stumble and reduce their efficiency and effectiveness in the research process.
 
 



الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية