"العوامل المسهمة في التمايز الذاتى لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الاساسى في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث الماجستير في التربية – تخصص (الصحة النفسية) كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة من خلال البحث الحالي الي الكشف عن انتظام بنية مقياس التمايز الذاتي لدي تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في عدة عوامل، الكشف عن وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات التلاميذ علي مقياس التمايز الذاتي وعوامله الفرعية تعزي لاختلاف النوع (ذكور- اناث)، الكشف عن وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات التلاميذ علي مقياس التمايز الذاتي وعوامله الفرعية تعزي لاختلاف نوع التعليم (خاص، حكومي، ازهري)، الكشف عن وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات التلاميذ علي مقياس التمايز الذاتي وعوامله الفرعية تعزي لأثر الصف الدراسي ( الثاني،الثالث الاعدادي).
العينة: تكونت العينة من (٣٠٠) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الاعدادية، والذين تم اختيارهم من المدارس الحكومية والخاصة والازهرية، وقد تراوحت أعمارهم بين (١٣- ١٤) عام، وبواقع (١٥٠ ذكور، ١٥٠اناث) وقد دلت النتائج علي وجود أربعة عوامل أساسية تسهم في قياس متغير التمايز الذاتي وهي: الاندماج مع الآخرين، التفاعل العاطفي، اتخاذ موقف الانا، القطع الانفعالي، أنه توجد فروق دالة احصائيا عند مستوي ٠.٠١ بين متوسطي درجات التلاميذ مرتفعي ومنخفضي الأداء علي الدرجة الكلية لمقياس التمايز الذاتي والعوامل الفرعية (الاندماج مع الاخرين، اتخاذ موقف الانا، القطع الانفعالي) لصالح التلاميذ مرتفعي الاداء، وتوجد فروق دالة احصائيا عند مستوي ٠.٠١ بين متوسطي درجات تلاميذ وتلميذات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في الدرجة الكلية لمقياس التمايز الذاتي والعاملين الفرعين (التفاعل العاطفي،اتخاذ موقف الأنا) لصالح الذكور. وجود فروق دالة احصائيا عند مستوي دلالة (٠.٠٥،٠.٠١) بين متوسطي درجات تلاميذ التعليم الحكومي والخاص في الدرجة الكلية لمقياس التمايز الذاتي وعامل التفاعل العاطفي لصالح تلاميذ التعليم الحكومي، وايضا عدم وجود فرق دال احصائيا بين متوسطي درجات تلاميذ التعليم الحكومي والخاص في عامل القطع الانفعالي. 
 
 






Abstract
The researcher aimed, through the current research, to reveal the regularity of the structure of the self-differentiation scale among the students of the second cycle of basic education in several factors, to reveal the presence of statistically significant differences between the mean scores of the students on the self-differentiation scale and its sub-factors due to the difference in gender (male-female), to reveal there are statistically significant differences between the mean scores of students on the self-differentiation scale and its sub-factors due to the difference in the type of education (private, governmental, Azhar), revealing that there are statistically significant differences between the mean scores of students on the self-differentiation scale and its sub-factors due to the effect of the academic grade (second, third of the middle school).
Sample: The sample consisted of (300) middle school students, who were chosen from public, private and Al-Azhar schools, and their ages ranged between (13-14) years, with (150 males, 150 females). The results indicated that there are four basic factors that contribute in measuring the variable of self-differentiation, namely: integration with others, emotional interaction, taking the position of the ego, emotional cut-off, there are statistically significant differences at the level of 0.01 between the average scores of high and low-performing students on the total score of the self-differentiation scale and the sub-factors (integration with others). There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of male and female students of the second cycle of basic education in the total score of the self-differentiation scale and the two sub-factors (emotional interaction, taking the ego stance) in favor of males. There are statistically significant differences at the level of significance (0.05, 0.01) between the mean scores of public and private education students in the total score of the self-differentiation scale and the emotional interaction factor in favor of public education students, and there is also no statistically significant difference between the average scores of public and private education students in the cut-off factor. 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية