الكفاءة الشخصية والأكاديمية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديمواغرفية للتلاميذ زارعي القوقعة بالحلقة الأولى من التعليم الأساسى"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث الماجستير في التربية – تخصص (الصحة النفسية) كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة فى هذا البحث إلى دراسة العوامل المسهمة فى تنمية الكفاءة الشخصية والأكاديمية لأطفال زارعى القوقعة  تعزى لاختلاف النوع(ذكور-اناث) والمستوى التعليمى للوالدين. حيث استخدمت الباحثة مقياس الكفاءة الشخصية والكفاءة الأكاديمية (إعداد الباحثة)على عينة تكونت من (150) طفلاً وطفلة من الأطفال زارعى القوقعة الالكترونية ، والذين تم اختيارهم من مدارس الامل للصم وضعاف السمع ومراكز التربية الخاصة الواقعة فى محافظة (القاهرة) وممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (6-10) سنة، ومتوسط عمرى (7.96) سنوات وانحراف معيارى (1.258) سنوات، وذلك بواقع ( 86ذكور، 64إناث). فقد دلت النتائج على وجود ثلاثة عوامل أساسية تسهم فى قياس متغير الكفاءة الشخصية  لدى أطفال زارعى القوقعة وهى الثقة بالنفس، الوعي بالذات، الاعتماد على الذات) والدرجة الكلية للمقياس بعد إجراء التحليل العاملي دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة(0.01 ) بين متوسطى درجات الذكور والإناث فى الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الشخصية لصالح الذكور(المتوسط الأعلى).مما يؤكد على الاتساق الداخلي لمفردات المقياس وتجانسها ، كما أنه وجدت انه يوجد فروق دال إحصائياً عند مستوى دلالة(0,05)بين متوسطى درجات الذكور والإناث فى الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الشخصية لصالح الذكور(المتوسط الأعلى). دلت النتائج ايضا على وجود ثلاثة عوامل فرعية تسهم فى قياس متغير الكفاءة الأكاديمية  (مهارات الاستذكار، المثابرة الأكاديمية، العلاقات مع زملائه والمدرسة) والدرجة الكلية للمقياس دالة إحصائيًا عند مستوي دلالة (0.05، 0.01)، بين متوسطى درجات الذكور والإناث فى الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الشخصية لصالح الذكور(المتوسط الأعلى)، وهذا يشير إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الأطفال زارعي القوقعة في الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الأكاديمية وعوامله الفرعية (مهارات الاستذكار، المثابرة الأكاديمية، العلاقات مع زملائه والمدرسة) تبعًا لاختلاف المستوى الاقتصادي للأسرة (منخفض، متوسط، مرتفع) وهذا يشير إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الأطفال زارعي القوقعة في الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الشخصية وعوامله الفرعية (الثقة بالنفس، الوعي بالذات، الاعتماد على الذات) تبعًا لاختلاف المستوى الاقتصادي للأسرة (منخفض، متوسط، مرتفع).
Abstract
In this research, the researcher aimed to study the factors contributing to the development of the personal and academic competence of children with cochlear implants due to the difference in gender (male-female) and the educational level of the parents. The researcher used the scale of personal competence and academic competence (prepared by the researcher) on a sample consisting of (150) boys and girls Of the children with cochlear implants, who were selected from Al-Amal Schools for the Deaf and Hard of Hearing and Special Education Centers located in (Cairo) Governorate, whose ages ranged between (6-10) years, with an average age of (7.96) years and a standard deviation of (1.258) years. (86 males, 64 females). 
The results indicated that there are three basic factors that contribute to measuring the variable of personal competence among children with cochlear implants, which are self-confidence, self-awareness, and self-reliance) and the total score of the scale after conducting factor analysis, statistically significant at (0.01) between the mean scores of males and females in the total score. of the personal competency scale in favor of males (highest average). This confirms the internal consistency and homogeneity of the items of the scale. It also found that there are statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of males and females in the total score of the scale of personal competence in favor of males (highest average). The results also indicated that there are three sub-factors that contribute to measuring the academic efficiency variable (remembering skills, academic perseverance, relationships with colleagues and the school) and the total score of the scale is statistically significant at two levels of significance (0.05, 0.01), between the average scores of males and females in the total score of the personal competency scale. in favor of males (higher average This indicates that there are no statistically significant differences between the mean scores of children with cochlear implants in the total score of the academic competency scale and its sub-factors (recall skills, academic perseverance, relationships with classmates and school) according to the difference in the economic level of the family (low, medium, high). There are statistically significant differences between the mean scores of children with cochlear implants in the total score of the personal competency scale and its sub-factors (self-confidence, self-awareness, self-reliance) according to the difference in the economic level of the family (low, medium, high) 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية