إستراتيجية مقترحة قائمة على المحطات العلمية لتنمية مهارات التفكير البصري لدى طلاب تخصص النسيج بالمدرسة الثانوية الصناعية واتجاهاتهم نحو ممارسة العمل اليدوي A proposed Strategy Based on The Scientific Stations for The Development of Visual Thinking in Textile Examination and Analysis for Textile Students at Industrial Secondary School and their Attitudes Towards

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس التعليم الصناعي كلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات التفكير البصري في مقرر فحص وتحليل الأقمشة والاتجاه نحو العمل اليدوي لدى طالبات النسيج بالصف الثالث بالمدرسة الثانوية الصناعية باستخدام " استراتيجية مقترحة قائمة على المحطات العلمية "، ولتحقيق هدفي هذا البحث أعدت الباحثة قائمة مهارات التفكير البصري ، وتم اختيار وحدة " تطبيقات على عينات الأقمشة " من مقرر فحص وتحليل الأقمشة، للعام الدراسي 2018 – 2019، وإعداد دليل المعلم وأوراق العمل وفقًا للإستراتيجية المقترحة.
كما تم بناء أداتي البحث وهما اختبار التفكير البصري ومقياس الاتجاه نحو العمل اليدوي، واختارت الباحثة مجموعة بحثية وعددها (60) طالبة بمدرسة الشيخ زايد الثانوية الصناعية بنات بمحافظة القاهرة، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين، (30) طالبة يمثلن المجموعة التجريبية، و(30) طالبة يمثلن المجموعة الضابطة.
  وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية " الاستراتيجية المقترحة القائمة على المحطات العلمية " في تنمية مهارات التفكير البصري ككل، وفي كل مهارة من مهارات الاختبار على حدة، والاتجاه نحو العمل اليدوي لدى طالبات المجموعة التجريبية وتفوقها على المجموعة الضابطة.
The aim of the present research is to develop visual thinking skills in textile examination and analysis course, and attitudes towards manual work for textile students in the third grade of industrial secondary school using "a proposed strategy based on scientific stations ". To achieve the aims of the study, the researcher prepared a list of the visual thinking skills, a unit on the “applications of fabrics samples” was selected from the textile examination and analysis course for the academic year 2018 -2019, and the teacher’s guide and students’ paperwork were prepared according to the proposed strategy. The research tools: a visual thinking skills test and a scale for measuring students’ attitudes towards manual work were prepared. The research sample consists of 60 students from Sheikh Zayed Industrial School for girls in Cairo governorate. The sample of the study was divided into two groups: an experimental and a control group.
 
The results of the research proved the effectiveness of "the suggested strategy based on scientific stations" in the development of visual thinking skills as a whole and in each of the test skills separately. Moreover, the proposed strategy enhanced students’ attitudes towards manual work for the experimental group compared to the control group.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية