الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الوالدي كما يدركه طلاب الحلقة الثانية للتعليم الأساسي Psychometric Characteristics Of the Parental Involvement Scale As Perceived By Students Of the Second Stage Of Basic Education
يهدف البحث إلي دراسة الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الوالدي كما يدركه طلاب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي،وذلك من خلال طرق متنوعة في دراسة صدق المقياس وثباته.وتم تطبيق المقياس علي عينة عددها ( 231) طلبة الحلقة الثانية للتعليم الأساسي والذين تراحت أعمارهم بين (12-14 سنة)،واستخدمت الباحثة الأدوات الأتية مقياس الاندماج الوالدي (إعداد الباحثة).
وقد أظهرت النتائج وجود دلائل جيدة لصدق المقياس من خلال حساب صدق المحكمين والصدق البنائي لأبعاد ومفردات المقياس،وكذلك أظهرت النتائج وجود مؤشرات جيدة لثبات درجات المقياس من خلال التحقق من ثبات التجزئة النصفية والاتساق الداخلي للمقياس.
وبالتالي توصلت الباحثة إلي تمتع المقياس بخصائص سيكومترية جيدة في بيئة الدراسة.
The research aims to study the psychometric characteristics of the parental involvementscale as perceived by students of the second stage of basic education through the use of various methods in studying the validity and reliability of the scale.the scale was applied to a sample of (231) students of the second stage of basic education.whose ages ranged between(12-14 years). The following is a scale of parental involvement (prepared by the researcher).
The results showed good evidence of validity of the scale through calculating the validity of the arbitrators and the structural validity of the dimensions and vocabulary of the scale. The results also showed the presence of good indicators of the stability of the scale scores by verifying the stability of the half segmentation and the internal consistency of the scale.
Consequently, the researcher concluded that the scale has good psychometric properties in the study environment and thus its suitability for use within the limits of the research sample.
كرمي, آيات محمد أحمد, عبدالحميد, عزة خضرى, & عصام, هدى. (2023). الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الوالدي كما يدركه طلاب الحلقة الثانية للتعليم الأساسي Psychometric Characteristics Of the Parental Involvement Scale As Perceived By Students Of the Second Stage Of Basic Education. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 29(4.1), 213-278. doi: 10.21608/jsu.2023.305640
MLA
آيات محمد أحمد كرمي; عزة خضرى عبدالحميد; هدى عصام. "الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الوالدي كما يدركه طلاب الحلقة الثانية للتعليم الأساسي Psychometric Characteristics Of the Parental Involvement Scale As Perceived By Students Of the Second Stage Of Basic Education", مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 29, 4.1, 2023, 213-278. doi: 10.21608/jsu.2023.305640
HARVARD
كرمي, آيات محمد أحمد, عبدالحميد, عزة خضرى, عصام, هدى. (2023). 'الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الوالدي كما يدركه طلاب الحلقة الثانية للتعليم الأساسي Psychometric Characteristics Of the Parental Involvement Scale As Perceived By Students Of the Second Stage Of Basic Education', مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 29(4.1), pp. 213-278. doi: 10.21608/jsu.2023.305640
VANCOUVER
كرمي, آيات محمد أحمد, عبدالحميد, عزة خضرى, عصام, هدى. الخصائص السيكومترية لمقياس الاندماج الوالدي كما يدركه طلاب الحلقة الثانية للتعليم الأساسي Psychometric Characteristics Of the Parental Involvement Scale As Perceived By Students Of the Second Stage Of Basic Education. مجلة دراسات تربوية واجتماعية, 2023; 29(4.1): 213-278. doi: 10.21608/jsu.2023.305640