تصور مقترح لتطبيق نظام تكميلي للإعداد العملي للطلاب/المعلمين، وعلاقته بجودة الأداء التعليمي للمعلمين المبتدئين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ متفرغ في قسم أصول التربية بكلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

   تعتبر مرحلة انتقال الطالب / المعلم من مرحلة طالب بكليات التربية إلى معلم ممارس مسئول عن حصص ومقررات ويواجه مشكلات مهنية مرحلة هامة في حياة المعلم؛ ليتقرر بعدها صلاحيته لممارسة مهنة التدريس حتى لا تصبح المهنة لكل من يريد ولكن تصبح فقط لمن يستطيع إذا كنا نرغب في تعليم عالي الجودة.
   وتتحدد مشكلة الدراسة في كيفية علاج نواحي القصور في التربية العملية في كليات التربية بمصر بتطبيق نظام فترة الامتياز؛ لتحقيق الجودة في أداء المعلمين الجدد في المدارس المصرية على ضوء خبرات الدول الأجنبية المطبقة لهذا النظام.
     ويتبع البحث الحالي المنهج الوصفي: لوصف وتحليل ومعرفة أوجه الاختلاف و الاتفاق بين الدول الأجنبية في مجال تطبيق نظام الفترة التكميلية،  وتوصلت الدراسة إلي نظام مقترح لتطبيق نظام تكميلي للإعداد العملي للطلاب/المعلمين.
 A proposed concept for the application of a complementary system for the practical preparation of students / teachers, and its relationship to the quality of educational performance for junior teachers
     Considered to stage the student / teacher transition from education colleges students stage a practitioner teacher responsible for quotas and the decisions facing professional an important stage in the life of a teacher problems; to be decided after the validity of the practice of the teaching profession so as not to become a profession for anyone who wants but become only those who can if we want to teach High quality.
      The study determined the problem of how to cure deficiencies in the education process in the colleges of education in Egypt by applying the franchise system; to achieve the quality of new teachers in the Egyptian school performance in the light of the experience of foreign countries applied for this system.
      The current research follows the descriptive approach: to describe, analyze and find out the differences and agreement between foreign countries in the field of applying the supplementary period system

الموضوعات الرئيسية