واقع استخدام الأنظمة الالكترونية ومعوقات تطبيقها في المدارس المتوسطة والثانوية بالمنطقة الشرقية "نظام نور أنموذجاً"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مشرف تربوي الادارة العامة للتعليم بالمنطقة الشرقية

2 أستاذ الإدارة التربوية والتخطيط المساعد بجامعة الملك فيصل

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام نظام نور في إدارة المدارس المتوسطة والثانوية في المنطقة الشرقية من  وجهة نظر المديرين، والوكلاء ، والتعرف على المعوقات  (الإدارية والبشرية ، والتقنية) التي تواجه تطبيق نظام نــور الإلكتروني في مدارسهم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج المسحي الوصفي، حيث صمم الباحثان استبانة تكونت من محورين رئيسيين الأول: واقع استخدام نظام نور، والثاني: المعوقات التي تواجه تطبيق نظام نور (الإدارية، البشرية، التقنية).
وتكون مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس، ووكلائها بالمدارس المتوسطة والثانوية التابعة لإدارة التعليم بالمنطقة الشرقية (بنين) والبالغ عددهم (383) مديراً، و(472) وكيلاً. وتمت معالجة البيانات إحصائياً بواسطة برنامج (spss). وكشفت الدراسة عن عدد من النتائج منها:

أن استخدام نظام نور الإلكتروني في إدارة المدارس المتوسطة والثانوية في المنطقة الشرقية جاء بدرجة ممارسة (عالية) من وجهة نظر مديري المدارس، ووكلائها.
أن المعوقات التي تواجه تطبيق نظام نــور الإلكتروني في المدارس المتوسطة والثانوية بالمنطقة الشرقية جاءت بدرجة (عالية) من وجهة نظر مديري المدارس، ووكلائها.

وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة عدداً من التوصيات منها: تحسين واقع استخدام نظام نور الإلكتروني في إدارة المدارس المتوسطة والثانوية، والتغلب على المعوقات الإدارية عن طريق تزويد نظام نور الإلكتروني بكافة النماذج والأدلة الإرشادية التي يحتاجها منسوبو المدرسة في تطوير العمل المدرسي، كما أوصت الدراسة بالتغلب على المعوقات البشرية عن طريق الاهتمام بتوفير الكوادر المتخصصة، وبناء برامج تدريبية لمستخدمي نظام نور الإلكتروني، والتغلب على المعوقات  التقنية عن طريق توفير المناخ المناسب للعمل الإلكتروني داخل المدارس.
This study aimed to identify the reality of using the Noor system in managing middle and secondary schools in the eastern region from the point of view of principals and principals, and to identify the obstacles (administrative, human, and technical) that face the application of the electronic Noor system in their schools. To achieve the objectives of the study, the survey method was used. Descriptive, where the researchers designed a questionnaire consisting of two main axes, the first: the reality of using the Noor system, and the second: the obstacles facing the application of the Noor system (administrative, human, and technical).
The study population consisted of all principals and principals in middle and secondary schools affiliated to the Department of Education in the Eastern Region (boys), who numbered (383) principals and (472) agents. The data were processed statistically by the program (spss). The study revealed a number of results, including:
- The use of the Noor electronic system in the management of middle and secondary schools in the eastern region came with a (high) degree of practice from the point of view of school principals and agents.
- The obstacles facing the application of the Noor electronic system in the middle and secondary schools in the eastern region came to a (high) degree from the point of view of school principals and their agents.
In light of these results, the study presented a number of recommendations, including: improving the reality of using the Noor electronic system in the management of middle and secondary schools, and overcoming administrative obstacles by providing the Noor electronic system with all forms and guiding evidence that school employees need in developing school work. The study also recommended overcoming Overcoming human constraints by paying attention to providing specialized cadres, building training programs for users of the Noor electronic system, and overcoming technical constraints by providing the appropriate environment for electronic work within schools.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية