هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التنافر المعرفى وكل من ضعف الإرادة وصعوبات التنظيم الانفعالى لطلاب الجامعة المكفوفين، وإمكانية التنبؤ بكل من ضعف الإرادة وصعوبات التنظيم الانفعالى من خلال التنافر المعرفى، وإمكانية الاختلاف في البناء النفسي وديناميات الشخصية للحالتين الطرفيتين مرتفعي ومنخفضي التنافر المعرفى من خلال منظور المنهج الكلينيكي. وبلغتعينة الدراسة (32) طالباً، و(15) طالبة من طلاب الجامعة المكفوفين بالمنيا، بمتوسط عمري (20,38) عاماً، وانحراف معياري (1,44).واستخدمت الدراسة مقاييس:التنافر المعرفى،وضعف الإرادة (كلاهما لطلاب الجامعة المكفوفينوإعداد/ الباحثة)، صعوبات التنظيم الانفعالى لطلاب الجامعة - الصورة المختصرة(Bjureberget et al. 2016، تعريب عبادى وآخرين 2019)، استمارة دراسة الحالة للمراهقين ذوى الاحتياجات الخاصة (باظة، 2005)، واختبار ساكس لتكملة الجمل (جوزيف ساكس). وقد أظهرت النتائجوجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين درجات التنافر المعرفى ودرجات كل من ضعف الإرادة،وصعوبات التنظيم الانفعالى لطلاب الجامعةالمكفوفين عند مستوى دلالة (0,01)، كما أسهمت درجات التنافر المعرفى لطلاب الجامعة المكفوفين في التنبؤ بدرجاتهم في كل من ضعف الإرادة بنسبة (69,1٪)، وصعوبات التنظيم الانفعالى بنسبة (50,3٪)، أيضاً اتفقت نتائج الدراسة السيكومتريةوالكلينيكية The present study aimed at discovering the possibility of mediating Emotional Regulation with its specific components. The relationship between the Cognitive Executive Functions and both the Academic and Social Competence of the students with ADHD. The basic study sample consisted of 96 students of the sixth grade of students with ADHD according to diagnostic measures with an average of 10.5 years, and a standard deviation of 01.54, distributed among three schools in Asyut for the year 2015/2016, the study used a number of tools, including: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Abdel Rakeeb El-Beheiry, 2011) Children's Emotional Regulation Scale, Executive Function Scale The study reached a number of results, including: the presence of direct and indirect effects between Emotional Regulation and Executive Functions, and both the Academic and Social efficiency of pupils with hyperactive attention deficit disorder, Both Emotional Regulation and Executive Functions predicted the Academic and Social Efficiency of pupils with hyperactive attention deficit disorder. Emotional regulation components (emotional control, self-awareness) came as a mediator between the cognitive executive Functions and Academic and social competence of the students with ADHD.