درجة امتلاك مدرسي اللغة العربية في المملكة العربية السعودية لمهارات التعليم عن بُعد The Degree to which Arabic Language Teachers in Saudi Arabia Possess Distance Learning Competencie

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك - جامعة الطائف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة امتلاك مدرسي اللغة العربية في المملكة العربية السعودية لمهارات التعليم عن بُعد، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (120) معلمًا من مدارس محافظة بيشة بالمملكة العربية السعودية، ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث استبانة تكونت من (24) مؤشرًا توزعت على ثلاثة مجالات، هي: (مهارات التدريس اللازمة للتعليم عن بُعد، المهارات التقنية اللازمة للتعليم عن بُعد، ومهارات التقويم اللازمة للتعليم عن بُعد)، وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي أن المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لدرجة امتلاك مدرسي اللغة العربية لمهارات التعليم عن بُعد تراوحت بين (3.58– 3.60)، حيث جاء مجال مهارات التعليم اللازمة للتعليم عن بعد في الرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.60) وبانحراف معياري (1.02) وبدرجة امتلاك متوسطة، وفي الرتبة الثانية مجال المهارات التقنية اللازمة للتعليم عن بعد بمتوسط حسابي (3.59) وبانحراف معياري (0.99) وبدرجة امتلاك متوسطة، وفي الرتبة الأخيرة مجال مهارات التقويم اللازمة للتعليم عن بُعد بمتوسط حسابي (3.58) وبانحراف معياري (0.98) وبدرجة امتلاك متوسطة، وبلغ المتوسط الحسابي الكلي للأداة (3.59) وبانحراف معياري (0.99)، وبدرجة امتلاك متوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدارسة حول درجة امتلاك مدرسي اللغة العربية لمهارات التعليم عن بُعد في التدريس تبعاً لمتغيري سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي. وأوصى الباحث بضرورة عقد دورات تدريبية لمدرسي اللغة العربية لتزويدهم بالمهارات المعرفية والتقنية والفنية والتربوية اللازمة للتدريس باستخدام التكنولوجيات وتقنياتها في التدريس. 
 






  ABSTRACT:
   This study aimed to identify the degree to which Arabic language teachers in Saudi Arabia possess distance learning skills, and the study followed the descriptive approach, The study sample consisted of (120) teachers from schools in Bisha Governorate, Kingdom of Saudi Arabia. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a questionnaire consisting of (24) indicators distributed into three areas, namely: (teaching skills needed for distance learning, technical skills needed for distance learning, and assessment skills needed for distance learning), The results of the study showed that the arithmetic mean that the arithmetic averages and standard deviations of the degree to which Arabic teachers possess distance learning skills ranged between (3.58-3.60), where the field of teaching skills needed for distance learning ranked first with an arithmetic mean (3.60) and a standard deviation (1.02). With a medium degree of possession, and in the second rank, the field of technical skills needed for distance learning, with an arithmetic mean (3.59) and a standard deviation (0.99) and a medium degree of possession. Medium, and the total arithmetic mean of the tool was (3.59) and standard deviation (0.99), with a medium possession degree, The results also showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample about the degree to which Arabic language teachers possessed distance learning skills in teaching according to the variables of years of experience and learningal qualification. The researcher recommended the necessity of holding training courses for Arabic language teachers to provide them with the necessary cognitive, technical, technical and pedagogical skills to teach using technologies and techniques in teaching.                                                                         
 
 

الكلمات الرئيسية