أليات مقترحة لرقمنة جامعة حلوان للتحول الي جامعة ذكية علي ضوء الخبرات الأجنبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والادارة التربوية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الي تحويل جامعة حلوان الي جامعة رقمية ذكية في ضوء توجهات الدولة المصرية ، واستراتيجيتها حتي عام 2030.
واستخدمت الدراسة المنهج المقارن، والمنهج الوصفي التحليلي. 
واتبعت الدراسة الخطوات التالية: 
الاطار العام للدراسة.        
المحور الأول : مفهوم التحول الرقمي  ( الحكومة الإلكترونيةبناء مصر الرقمية - مشروعات التحول الرقمي في مصر- انشاء مجتمع معرفي رقمي مستدام  في مصر - مصر الرقمية - التحول إلى مجتمع رقمي متكامل ) .
 
المحور الثاني:  الثورة المعلوماتية وتأثيرها علي التعليم العالي / الجامعات – جامعة حلوان نموذجا .
المحور الثالث : تحديد أبرز معالم خبرات بعض الدول في الرقمنة والتحول الي الجامعات الذكية.
المحور الرابع: الأليات المقترحة-لتحويل جامعة حلوان الي جامعة رقمية ذكية.   
Study summary
 
Title: Suggested mechanisms for digitizing Helwan University - in the information age - to transform into a smart university in the light of foreign experiences
 
The study aimed to transform Helwan University into a smart digital university in light of the Egyptian state’s orientations and strategy until 2030.
The study used the comparative method, and the descriptive analytical method.
The study followed the following steps:
The general framework of the study.
The first axis: the concept of digital transformation (e-government - building digital Egypt - digital transformation projects in Egypt - establishing a sustainable digital knowledge society in Egypt - digital Egypt - transformation into an integrated digital society).
The second axis: the information revolution and its impact on higher education / universities - Helwan University as a model.
The third axis: identifying the most prominent features of the experiences of some countries in digitization and the transition to smart universities.
The fourth axis: the proposed mechanisms for transforming Helwan University into a smart digital university.


الموضوعات الرئيسية