محو الأمية الرقمية مدخل للتنمية المهنية لمعلمي المعاهد الأزهرية في ضوء متطلبات العصر الرقمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس اصول التربية كلية التربية بالدقهلية جامعة الازهر

المستخلص

استهدف البحث التعرف على واقع الأمية الرقمية لدى معلمي المعاهد الأزهرية، ومدى إدراكهم لأهمية محوها، ودور محو الأمية الرقمية في تنميتهم مهنيًا، وكيف يمكن التغلب عليها من وجهة نظرهم، وذلك من خلال إطار فكري يعكس فلسفة الأمية الرقمية، فضلاً عن إطار مفاهيمي للتنمية المهنية يبرز مفهومها وأهميتها وأهدافها للمعلمين، والوقوف على أهم متطلبات العصر الرقمي، وأطر العلاقة بين محو الأمية الرقمية والتنمية المهنية للمعلمين؛ واستخدم البحث المنهج الوصفي، واعتمد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وطبقت على عينة بلغت (405) معلمًا، وتوصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات من أهمها: توجد علاقة وثيقة بين محو الأمية الرقمية والتنمية المهنية للمعلمين، وتتأكد هذه العلاقة في ظل متطلبات العصر الرقمي، والتي تعتمد على ضرورة امتلاك المعلم لمجموعة من المهارات الفنية والتربوية والتقنية، التي تسمح له أن يتعامل مع نظم التعليم في العالم الرقمي، كما توصل البحث إلى أن نسبة الاستجابة على محاور الاستبانة ككل جاءت بدرجة كبيرة، بينما جاءت بدرجة متوسطة على المحور الأول وبدرجة كبيرة على المحورين الثاني والثالث، ثم أوصى البحث بمجموعة من التوصيات من أهمها: ضرورة إعادة تأهيل وتدريب معلمي المعاهد الأزهرية بشكل مستمر في ضوء متطلبات العيش في العصر الرقمي.
This research aimed at identifying the reality of digital illiteracy among the teachers of Al-Azhar institutes, and the extent of their awareness of the importance of eradicating it. It also aimed at identifying the role of digital literacy in the teachers' professional development, and how it can be overcome from their point of view. This is done through an intellectual framework that reflects the philosophy of digital illiteracy, as well as a conceptual framework for professional development that highlights its concept, importance and objectives for teachers. In addition, this is done through identifying the most important requirements of the digital age, and the frameworks of the relationship between digital literacy and professional development for teachers. The research used the descriptive approach. For data collection, the research relied on the questionnaire as an instrument which was applied to a sample of (405) teachers. The research revealed a set of conclusions and recommendations, the most important of which were: there was a close relationship between digital literacy and professional development for teachers. This relationship is confirmed in light of the requirements of the digital age, which depends on the need for the teacher to possess a set of educational and technical skills, which allow him to deal with education systems in the digital world. The research also found that the response rate on the axes of the questionnaire as a whole came to a large degree, while it came to a moderate degree on the first axis and to a large degree on the second and third axes. Finally, the research revealed a set of recommendations, the most important of which was: the need to continuously rehabilitate and train teachers of Al-Azhar institutes in light of the requirements of living in the digital age.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية