الإدراك السمعي لدى عينة من أطفال اضطراب التوحد وعلاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم الصحه النفسيه كلية التربية-جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية-جامعة حلوان

3 أستاذ السمع والأتزان كلية الطب - جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى الى التعرف على الأدراك السمعي لدى عينة من أطفال اضطراب التوحد وعلاقتة ببعض المتغيرات الديموجرافية، تكونت عينة البحث من (48 من أطفال التوحد ) بواقع
( 24 من الذكور ، و24 من الإناث) ممن تتراوح أعمارهم بين ( 4- 9  سنوات ) بمتوسط عمرى قدره (6.10) وانحراف معيارى قدره (1.391)، طبقت الباحثة مقياس الأدراك السمعي (كلية الطب – جامعة عين شمس ،أعداد أ.د. أماني أحمد شلبي وآخرين،2006)، أستخدمتت الباحثة المنهج الوصفى المقارن، وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق  دالة إحصائياً بين متوسطى درجات الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد على مقياس الادراك السمعى تعزى  لنوع الطفل ( ذكر / أنثى)،وتوجد فروق  دالة إحصائياً بين متوسطى درجات الأطفال ذوى اضطراب التوحد على مقياس الادراك السمعى تعزى  لمستوى توحد الطفل
 ( المتوسط)،ولاتوجد فروق  دالة إحصائياً بين متوسطى درجات الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد على مقياس الادراك السمعى تعزى  لتعليم الأم ( متعلمة / غير متعلمة ).
The current this research aimed to identify the auditory perception of a sample of children with autism spectrum disorder and its relationship to some demographic variables, the research sample consisted of (48 children with autism) by (24 males and 24 females) aged between (4-9 years), with an average age of (6.10) and a standard deviation of (1.391), The researcher applied the auditory perception scale (Faculty of Medicine - Ain Shams University, Prepared of Prof. Dr.Twafik.S and others, 2006), the researcher applied the comparative descriptive approach, and the results showed that there are no statistically significant differences between the mean scores of children with autism spectrum disorder on the auditory perception scale due to the gender of the child (male / female).On the other hand, there are statistically significant differences between the mean scores Children with autism spectrum disorder on the auditory perception scale due to the level of autism of the child (moderate), and there are not statistically significant differences between the mean scores of children with autism spectrum disorder on the auditory perception scale due to the education of the mother(Educated / Uneducated(.

الموضوعات الرئيسية