أساليب مواجهة الضغوط المهنية لدى معلمات رياض الأطفال في ظل جائحة كورونا في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم رياض الطفال كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ صحه الطفل بقسم رياض االطفال كلية التربية جامعه حلوان

3 المدرس بقسم رياض االطفال كلية التربية جامعه حلوان

المستخلص

 هدف البحث الحالي إلى التعرف على أساليب مواجهة الضغوط المهنية الأكثر استخدامًا لدى معلمات رياض الأطفال، ومعرفة ما إذا كان هناك فرق دال احصائيًا في أساليب المواجهة تبعًا للمتغيرات الآتية(المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ونوع المدرسة، والدورات التدريبية)، وتم استخدم المنهج الوصفي-السببي المقارن، وتطبيق مقياس(أساليب مواجهة الضغوط المهنية)على عينة من(102)معلمة بمدارس رياض الأطفال التابعة لإدارة حلوان التعليمية بمحافظة القاهرة
     وأظهرت النتائج أن أكثر أساليب المواجهة الإيجابية استخدامًا بين المعلمات هي(تحمل المسئولية، والتعامل الفعال مع المشكلة، والدعم الاجتماعي)، وأكثر أساليب المواجهة السلبية استخدامًا هي(تقبل الواقع، والانكار، ولوم الذات)ووجود فرق دال احصائيًا في أساليب مواجهة الضغوط تبعًا لمستوى الخبرة، ونوع المدرسة، والدورات التدريبية، بينما لا يوجد فرق دال احصائيًا في أساليب مواجهة الضغوط لدى معلمات رياض الأطفال تبعًا لمتغير المؤهل العلمي
                                                                                                                          The present research aimed to identify coping skills towards professional stress of kindergarten teachers during  covid-19 pandemic, and find out whether there is a statistically significant difference in coping skills according to the following research variables (Educational qualification, Years of experience, School type, Training courses ), the current research relies on descriptive approach (comparative), and the research sample consists of (102) female teachers in kindergarten schools affiliated to the Helwan educational administration in Cairo, and the scale (coping skills towards professional stress) was applied. Results showed that the most used coping skills among teachers are (Assuming responsibility, Effective dealing with the problem, and Social support), the most used negative coping skills among kindergarten teachers are (Accepting reality, Self-blame), there is a statistically significant difference in coping skills according to the level of experience,  the type of school, training courses, but  according to the educational qualification variable, there is no statistically significant difference in coping skills among kindergarten teachers.                                                                      
 

الكلمات الرئيسية