فاعلية برنامج مقترح فى التنوع البيولوجى لتنمية المسئولية البيئية فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 "مدرس مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس" كلية التربية- جامعة حلوان

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث تعرف فاعلية برنامج مقترح فى التنوع البيولوجى، وذلك لتنمية المسئولية البيئية فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية،  حيث تمثلت مشكلة البحث فى ضعف مستوى المسئولية البيئية و للتصدى لهذه المشكلة، تم إعداد قائمة بأبعاد المسئولية البيئية التى ينبغى تنميتها لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى، وبناء برنامج فى التنوع البيولوجى، يلى ذلك بناء أداة البحث وهى مقياس المسئولية البيئية ،  وتمثلت عينة البحث "المجموعة التجريبية (30) تلميذة من تلميذات الصف الثانى الإعدادى، وأعتمد البحث على المنهج التجريبى ذو المجموعة الواحدة مع التطبيق القبلى و البعدى لأداة القياس، وفى النهاية أشارت نتائج البحث فاعلية برنامج  مقترح فى التنوع البيولوجى لتنمية المسئولية البيئية فى مادة العلوم  لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى و البعدى لمقياس المسئولية البيئية لصالح التطبيق البعدى، عند مستوى(0.1.)، لذلك أوصت الباحثة بتضمين القضايا البيئية فى المناهج بما يدعم قدرة التلاميذ على حل مشكلاتهم البيئية ومن ثم تحمل المسئولية البيئية.
 The research aimed at identifying the effectiveness of a suggested program in biodiversity for developing environmental responsibility in Science for preparatory school students. The research problem was represented in the weakness of environmental responsibility for preparatory school students. In order to address this problem, list of the dimensions of the environmental responsibility that should be developed for students was prepared, a program in Biodiversity was built, followed by the construction of the research tool which is the environmental responsibility scale. The sample of the research consisted of (30) female students from the second-grade preparatory school students. This research adopted experimental one group research method with pre and post administration of the research tools. Finally, the results of the research showed the effectiveness of a suggested program in biodiversity for developing environmental responsibility in Science for preparatory school students. The study results showed that there is a statistically Significant difference between the mean scores of experimental group in the pre and post administration of the Responsibility scale, in favor of the post administration at (0.01) level. The researcher recommends including the environmental issues in curriculum in a way that support students’ ability to solve their environmental problems and hold out their environmental responsibility.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية