البناء العاملي للاندماج الجامعي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية The Factororial Structure of the Scale of University Engagement in Light of Some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيد بقسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية بكلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ التربية المقارنة بكلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

مستخلص البحث 
هدف الباحث في البحث الحالي إلى التعرف علي دلالة الفروق في الاندماج الجامعي لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان وفق متغيرات النوع الاجتماعي (ذكور، إناث) و الفرقة الدراسية (الأولي، الرابعة) ومحل الإقامة (ريف، حضر)، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث ببناء مقياس الاندماج الجامعي وتطبيقه علي عينة مكونة  من (461) طالباً وطالبة،  تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (17-23) سنة، بمتوسط عمري (20.02) سنة وانحراف معياري (1.885) سنة، وذلك بواقع (55 ذكور، 406 إناث) خلال العام الدراسي 2021م ، 2022م. وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب والطالبات في الدرجة الكلية لمقياس الاندماج الجامعي وعوامله الفرعية (الاندماج الاجتماعي، الاندماج الأكاديمي، الالتزام بالنظام الجامعي) لصالح الطالبات، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الفرقتين الأولى والرابعة في الدرجة الكلية لمقياس الاندماج الجامعي والعاملين الفرعيين (الاندماج الأكاديمي، الالتزام بالنظام الجامعي) لصالح طلاب الفرقة الأولى، لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الفرقتين الأولى والرابعة في عامل الاندماج الاجتماعي لدى طلاب الجامعة، أيضاً توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الريف والحضر في الدرجة الكلية لمقياس الاندماج الجامعي والعاملين الفرعيين (الاندماج الأكاديمي، الالتزام بالنظام الجامعي) لصالح طلاب الريف، لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات طلاب الريف والحضر في عامل الاندماج الاجتماعي لدى طلاب الجامعة.
 
Abstract
     The current research aimed at identifying the significant differences in university engagement among the Faculty of Education students according to gender (male, female), study level (first, fourth), and place of residence (rural, urban). To achieve the objectives of this research, the researcher designed a university engagement scale that was applied to a sample consisting of 461 male and female students aged between 17 and 23 years, with an average age of (20.02) years and a standard deviation of (1.885) years, consisting of (55 males and 406 females) during the academic year 2021–2022. The findings revealed that there are statistically significant differences between male and female students' average scores on the university engagement scale's total score and its sub-factors (social engagement, academic engagement, and compliance with the university system) in favour of female students. There are statistically significant differences in total scores between students in the first and fourth grades. In the social engagement factor, there is no statistically significant difference between the average scores of first- and fourth-grade students on the scale of university engagement and sub-factors (academic engagement, compliance with the university system). There are statistically significant differences in the total score of the university engagement scale and sub-factors (academic engagement, compliance with the university system) between rural and urban students. In the social engagement factor, there is no statistically significant difference between the average scores of rural and urban students.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية