البنية العاملية لمقياس الحكمة لطلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في مرحله الدكتوراه فى فلسفة التربية قسم علم النفس التربوي

2 أستاذ علم النفس التربوى كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقنين مقياس مهارات الحكمة لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان, والتحقق من صدقه وثباته للتأكد من صلاحيته للاستخدام في الأبحاث والدراسات المختصة بمجال الحكمة, ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي بأسلوبه الارتباطي , وصممت الباحثة أداة للدراسة وهي استبيان مكون من ( 40  ) مفردة مقسمة على خمسة أبعاد هي: معرفة الذات, وفهم الآخرين, ومعرفة الحياة, والمهارات الحياتية, والرغبة في التعلم. تم تطبيق المقياس على عينة استطلاعية تكونت من (62 ) طالب وطالبة, وتكونت عينة التحقق من الخصائص السيكومترية من (230 ) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثانية بكلية التربية جامعة حلوان. 
كانت أبرز النتائج ما يلي ارتفاع قيم تشبعات العبارات في التحليل العاملي حيث وصلت أقل التشبعات ( 0.301 ) فيما وصلت أعلى التشبعات ( 0.729 ) مما يدل على أن التشبعات الناتجة عن التحليل العاملي مرتفعة, كما بلغت قيم الثبات بطريقة ألفا ( 0.852 ) وهي قيمة مرتفعة للثيات مما يدل على ثبات المقياس وبنسبة مرتفعة, وتراوحت معاملات الثبات من خلال التجزيئة النصفية بين ( 0.815 ) و ( 0.818 ) مما يؤكد على ثبات المقياس بقيم مرتفعة. وهذا يؤكد صلاحية استخدام المقياس في صورته النهائية في الأبحاث والدراسات الخاصة بمهارات الحكمة.وتوصي نتائج الدراسة الحالية باستخدام المقياس في صورته النهائية بعد تقنينه في الأبحاث والدراسات الخاصة بمهارات الحكمة باعتبارها أحد أهم المتغيرات في علم النفس الإيجابي .
The study aims to standardize the scale of wisdom skills among students of the Faculty of Education, Helwan University, and to verify its validity and stability to ensure its suitability for use in research and studies specialized in the field of wisdom .In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive correlative approach, and created a questionnaire consisting of (40) items divided into Five dimensions: self-knowledge, understanding others, life knowledge, life skills, and the desire to learn .The scale was applied to an exploratory sample that consisted of (62) male and female students, and the sample to verify the psychometric properties consisted of (230) male and female students of the second year at the Faculty of Education, Helwan University .The results were represented in the high values of the expressions saturations in the factor analysis, where the lowest saturations reached (0.301), while the highest saturations reached (0.729), which indicates that the saturations resulting from the factor analysis are high, and the stability values by the Alpha Cronbach method reached (0.852), which is a high value. This indicates the stability of the scale at a high rate, and the stability coefficients ranged through the split-half ranged between (0.815) and (0.818), which confirms the stability of the scale with high values. This confirms the validity of using the scale in its final form in research and studies on wisdom skills.
Finally, the results of the current study recommend using the scale in its final form after it has been codified in research and studies on wisdom skills as one of the most important variables in positive psychology.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية