العوامل المسهمة في المناعة النفسية لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 لباحثة بقسم الصحه النفسيه كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت البحث الحالي  إلي التعرف على العوامل المسهمة في المناعة النفسية لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية ، وتكونت عينة الدراسة من (250) طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية جامعة حلوان، والذين تم اختيارهم من والذين تم اختيارهم من الشعب العلمية والأدبية، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (18-22) سنة، و أشتملت أدوات الدراسة على مقياس المناعة النفسية / إعداد الباحثة وتم تطبيق مقياس المناعة النفسية على العينة ، وتوصلت النتائج إلي : تنتظم بنية مقياس المناعة النفسية لدى طلاب كلية التربية في عدة عوامل "، وجود أربعة عوامل أساسية تسهم في قياس متغير المناعة النفسية لدى طلاب كلية التربية وهي:التوجه الإيجابي لحل المشكلات، الكفاءة الذاتية، الكفاءة الروحية، التوجه نحو الهدف.لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب على مقياس المناعة النفسية، وعوامله الفرعية تُعزى لاختلاف النوع (ذكور، إناث) لطلاب كلية التربية جامعة 6أكتوبر. توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب على مقياس المناعة النفسية، وعوامله الفرعية تُعزى لاختلاف التخصص الدراسي (علمي، أدبي) لصالح  طلاب الأقسام الأدبية .توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات الطلاب على مقياس المناعة النفسية، وعوامله الفرعية تُعزى لاختلاف الفرقة الدراسية (الأولى، الرابعة)لصالح طلاب الفرقة الرابعة .
The present study aimed at discovering contributing factors to psychological immunity among students of the Faculty of Education, Helwan University in the light of some demographic variables. The study sample consisted of (250) male and female students from the Faculty of Education, Helwan University, who were selected from the scientific and literary divisions, and their ages ranged between (18-22) years. The tools of the study included the psychological immunity scale/prepared by the researcher, and the psychological immunity scale was applied to the sample. The results showed that : the structure of the psychological immunity scale among students of the college of Education in organized in several factors, there are four main factors that contribute to measuring the psychological immunity variable among students of the college of Education which are : positive problem- solving orientation, self-efficacy, spiritual competence, goal –orientation. There are no statistically significant differences between the mean scores of students on the scale of psychological immunity and of psychological immunity and its sub-factor due to gender difference (male/female) for students of the faculty of Education, Helwan University. There are statistically significant differences between the mean scores of students on the scales of psychological immunity and its sub-factor due to the difference in academic specialization (scientific, literary) in favor of students of literary departments. There are statistically significant differences between the average score of students on the psychological immunity scale and its sub-factors due to the difference of the study group (first and fourth) in favor of the students of the fourth year

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية