The International Directions in Higher Education Quality Assurance System: In the Context of Egypt and the United Kingdom

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في قسم التربية المقارنه والاداره التعليميه كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ التربية المقارنه والاداره التعليميه كلية التربية- جامعة حلوان

3 أستاذ التربية المقارنه والاداره التعليميه وعميد كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

A comparative research study was undertaken on Quality Assurance Systems (QAS) in higher education in Egypt and the United Kingdom to identify different implementation mechanisms for quality assurance in higher education institutions. The principal data sources are based on document analyses about both Egyptian and the United Kingdom higher education institutions, quality assurance agencies, and governments. The findings showed slight variations in the scope of applying their Quality assurance system mechanisms in terms of their process, funding, Institutional autonomy, accountability, and, accordingly, universities' efficiency. This concludes that the reform that could contribute to the quality assurance system regarding funding, governance, and application in higher education in Egypt may lead to better higher education outcomes and institutional internal and external competitiveness.
تم إجراء دراسة بحثية مقارنة حول أنظمة ضمان الجودة في التعليم العالي في مصر والمملكة المتحدة لتحديد آليات التنفيذ المختلفة لضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي. تستند مصادر البيانات الرئيسية إلى تحليلات الوثائق حول مؤسسات التعليم العالي المصرية والمملكة المتحدة، ووكالات ضمان الجودة، والحكومات. أظهرت النتائج اختلافات طفيفة في نطاق تطبيق آليات نظام ضمان الجودة الخاصة بهم من حيث العملية والتمويل والاستقلال المؤسسي والمساءلة، وبالتالي كفاءة الجامعات. ويخلص هذا إلى أن الإصلاح الذي يمكن أن يساهم في نظام ضمان الجودة فيما يتعلق بالتمويل والحوكمة والتطبيق في التعليم العالي في مصر قد يؤدي إلى نتائج أفضل للتعليم العالي وقدرة مؤسسية داخلية وخارجية على المنافسة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية