"فاعلية استخدام مدخل تفكير النظم في تدريس الرياضيات لتنمية التفكير عالي الرتبة والرغبة المنتجة لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هـدف البحث إلى معرفة فاعلية استخدام مدخل تفكير النظم في تدريس الرياضيات  لتنمية التفكير عالي الرتبة، والرغبة المنتجة لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ولتحقيق الهدف مِن البحث قام الباحث بإعداد التصور المقترح لتدريس الرياضيات في ضوء مدخل تفكير النظم، وتحليل محتوى وحدتي "الأعداد النسبية، والهندسة والقياس"من مقرر الرياضيات للصف الأول الإعدادي، بالفصل الدراسي الأول، وكتيب التلميذ للوحدتين في ضوء التصور المقترح، ودليل المعلم للوحدتين، واختيار عينة البحث، التي تمثَّلَتْ في: (60) تلميذًا، وتلميذةً مِنْ تلاميذ الصف الأول الإعدادي، تَمَّ توزيعُهم إلى مجموعتِينِ: تكوَّنَتِ المجموعة التجريبية التي درستْ باستخدام مدخل تفكير النظم مِنْ (30) تلميذًا، وتلميذةً وتكوَّنَتِ المجموعة الضابطة التي درستْ بالطريقة المعتادة مِنْ (30) تلميذًا، وتلميذة وتضمنتْ أدوات البحث: اختبار التفكير عالي الرتبة، ومقياس الرغبة المنتجة نحو الرياضيات، وتَمَّ تطبيقُهما على المجموعتَينِ: التجريبية، والضابطة  قبل تجربة البحث وبعده، وأسفرتْ نتائج البحث عن: وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتَينِ: التجريبية، والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير عالي الرتبة، وذلك لصالح متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتَينِ: التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الرغبة المنتجة نحو الرياضيات، وذلك لصالح متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، وجود علاقة ارتباطية موجبة، ودالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين التفكير عالي الرتبة، والرغبة المنتجة نحو الرياضيات لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، كما يتصف مدخل تفكير النظم بالفاعلية في تدريس الرياضيات؛ لتنمية التفكير عالي الرتبة، والرغبة المنتجة لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقدَّم البحثُ عددًا مِن التوصيات، والبحوث المقترحة.
     The research aimed at identifying the effectiveness of utilizing systems thinking approach on teaching mathematics to develop higher-order thinking and productive disposition among pupils of the second cycle of basic education. To achieve this objective, the researcher prepared the proposed perception for teaching mathematics in the light of the systems thinking approach, and analyzed the content of the two units “Relative Numbers, Geometry and Measurement” from the mathematics syllabus for the first preparatory class in the first semester, the student’s handbook for the two units in light of proposed perception, and the teacher’s guide for the two units, finally the selection of the research sample, which was represented in: (60) male and female pupils from the first year of preparatory school, were distributed into two groups: the experimental group that studied using the systems thinking approach consisted of (30) male and female pupils, and the control group consisted of (30) male and female pupils that studied in the usual way. The data collection tools used in this research were: higher-order thinking skills test, and productive disposition scale. Findings revealed that: There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of the pupils of the experimental and control groups in the post application of the higher-order thinking test, in favor of the mean scores of the experimental group pupils; there is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of the pupils of the experimental and control groups in the post application of productive disposition towards mathematics scale, in favor of the mean scores of the experimental group pupils; there is a positive correlation, statistically significant at the level (0.01), between higher-order thinking and the productive disposition towards mathematics among the pupils of the second cycle of basic education. The approach of systems thinking is also effective in teaching mathematics to develop higher-order thinking and productive disposition among pupils of the second cycle of basic education. The research finally presented a number of recommendations and suggested research

الموضوعات الرئيسية