فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات اللغوية لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد A Training Program to Develop Language Skills for Autism Disorder Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث وضع تصور مقترح لبرنامج تدريبي لتنمية المهارات اللغوية لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة البحث من 14 طفلا وطفلة من الأطفال ذوي اضطراب التوحد تتراوح أعمارهم من (6-9) سنواتتم تطبيق في مؤسسة نيو واي لذوي الاحتياجات الخاصة بمدينة دمياط، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاستعانة بأدوات الدراسة وهى مقياس استانفورد بينية للذكاء (الصورة الخامسة، صفوت فرج 2005)، ومقياس المهارات اللغوية (اعداد الباحثة )، والبرنامج تدريبي لتنمية المهارات اللغوية، وجاءت النتائج تشير الى توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس المهارات اللغوية وأبعاده الفرعية (اللغة الاستقبالية، اللغة التعبيرية) لصالح القياس البعدي، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس المهارات اللغوية وأبعاده الفرعية (اللغة الاستقبالية، اللغة التعبيرية).
The aim of the research was to develop a proposed vision for a training program to develop language skills for children with autism spectrum disorder, and the research sample consisted of 14 children with autism spectrum disorder, ranging in age from (6-9) years, which was applied at the Newway Foundation for People with Special Needs in Damietta, To achieve the objectives of the study, the study tools were used, which are the Stanford Intermediate Intelligence Scale (fifth picture, SafwatFarag 2005), the language skills scale (prepared by the researcher), and the training program for the development of language skills, and the results indicated that there are statistically significant differences between the average ranks of the experimental group scores In the pre and post measurements of the language skills scale and its sub-dimensions (receptive language, expressive language) in favor of the post-measurement, and there are no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group’s scores in the post and follow-up measures of the language skills scale and its sub-dimensions (receptive language, expressive language)
 

الموضوعات الرئيسية