أثر نمط المناقشات اإللكترونية )المتزامنة \غير المتزامنة \ الهجين( القائمة على بيئة التعلم اإللكتروني تيمز«Teams»على اتجاهات التالميذ نحو المناقشات اإللكترونية في ظل جائحة كرونا The Impact of the Electronic Discussions Type (Synchronous / Asynchronous / Hybrid) Based on the E-learning Environment «Teams» on Students› Attitudes Towards Electr

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراة كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم المتفرغ ً وعميد كلية التربية سابقا - جامعة حلوان

3 أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد المتفرغ كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر أنماط المناقشات الإلكترونية عبر المنصات الإلكترونية على اتجاهات التلاميذ نحو المناقشات الإلكترونية، وتم تطبيق أدوات البحث على عينة مكونة من (30) تلميذ من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بجمهورية مصر العربية، وتم تقسيم العينة إلى ثلاثة مجموعات تجريبية، المجموعة التجريبية الأولى استخدمت المناقشات الإلكترونية المتزامنة، المجموعة التجريبية الثانية استخدمت المناقشات الإلكترونية الغير متزامنة، المجموعة التجريبية الثالثة استخدمت المناقشات الإلكترونية الهجين، وتم تطبيق أداة البحث المتمثلة في مقياس اتجاهات نحو المناقشات الإلكترونية قبلياً وبعديا، واستخدمت الباحثة منصة (Teams) لما توفره من أدوات للتعلم الإلكتروني المتزامن والغير متزامن والهجين في آن واحد، وقد توصلت الباحثة إلى وجود أثر لتطبيق البحث؛ حيث: توجد فروق داله إحصائياً عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطات درجات عينة البحث في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس اتجاه تلاميذ المجموعات التجريبية نحو المناقشات الإلكترونية عند تقديم المحتوى من خلال بيئة التعلم الإلكتروني تيمز"Teams" يرجع إلى التأثيرالأساسي للمناقشات الإلكترونية ببيئة شبكات الويب الاجتماعية، لصالح التطبيق البعدي. وكذلك توجد فروق داله إحصائياً عند مستوى ≤ (0.05) بين متوسطات درجات المجموعات التجريبية الثلاثة في التطبيق البعدي لمقياس الاتجاه نحو المناقشات الإلكترونية يرجع إلى التأثير الأساسي لنمط  للمناقشات الإلكترونية (متزامنة /غير متزامنة/هجين) ببيئة التعلم الإلكتروني تيمز"Teams"، لصالح أفراد المجموعة التجريبية الثالثة التي تتعرض لنمط المناقشات الإلكترونية الهجين.
 
Abstract
The study aimed to identify the impact of the patterns of electronic discussions via electronic platforms on learners’ attitudes towards electronic discussions, and the research tools were applied to a sample of (30) students from the second year of middle school in the Arab Republic of Egypt, and the sample was divided into three experimental groups, the experimental group The first used synchronous electronic discussions, the second experimental group used asynchronous electronic discussions, the third experimental group used hybrid electronic discussions, and the research tool represented in a measure of trends towards electronic discussions before and after was applied, and the researcher used the (Teams) platform for the available tools of synchronous e-learning The asynchronous and the hybrid at the same time, and the researcher concluded that there is an effect of applying the research; Where: There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the research sample in the pre and post application of the measure of the attitude of the experimental group students towards electronic discussions when presenting content through the e-learning environment Teams due to the main impact of electronic discussions in the environment of social networks, in favor of the dimensional application. There are also statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the three experimental groups in the post application of the measure of attitude towards electronic discussions due to the main effect of a pattern of electronic discussions (synchronous / asynchronous / hybrid) in the e-learning environment Teams, in favor of individuals The third experimental group exposed to the hybrid electronic discussion style.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية