فاعلية برنامج فى التنوع البيولوجى لتنمية االتجاهات البيئية فى مادة العلوم لدى تالميذ المرحلة اإلعدادية The Effectiveness of a Program in Biodiversity for Developing Environmental Attitudes in Science for Preparatory School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس"

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية ـ جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الكشف عن فاعلية برنامج فى التنوع البيولوجى، لتنمية الاتجاهات البيئية فى مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وقد تمثلت مشكلة البحث فى ضعف مستوى الاتجاهات البيئية و للتصدى لهذه المشكلة، تم إعداد قائمة بأبعاد الاتجاهات البيئية التى ينبغى تنميتها لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى، وبناء برنامج فى التنوع البيولوجى، يلى ذلك بناء أداة البحث وهى مقياس الاتجاهات البيئية، وتمثلت عينة البحث "المجموعة التجريبية (30) تلميذة من تلميذات الصف الثانى الإعدادى، واعتمد البحث على المنهج التجريبى ذو المجموعة الواحدة مع التطبيق القبلى و البعدى لأداة القياس، وفى النهاية أشارت نتائج البحث فاعلية البرنامج المقترح فى التنوع البيولوجى لتنمية الاتجاهات البيئية فى مادة العلوم  لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. ويوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى و البعدى لمقياس الاتجاهات البيئية لصالح التطبيق البعدى، عند مستوى(0.1.)، لذلك أوصت الباحثة بربط المناهج بحياة التلاميذ بما يدعم قدرة التلاميذ على حل مشكلاتهم البيئية وتكوين اتجاهات ايجابية نحو البيئة.
 
Abstract
The research aimed at identifying the effectiveness of a Program in biodiversity for developing environmental attitudes in Science for preparatory school students. The research Problem was represented in the weakness of environmental attitudes for preparatory school students. In order to address this problem, list of the dimensions of environmental attitudes that should be developed for students was prepared, a program in biodiversity was built, followed by the construction of the research tool which is the environmental attitudes scale. The sample of the research consisted of (30) female students from the second-grade preparatory school students. This research adopted the experimental one group research method with pre and post administration of the research tools. Finally, the results of the research showed The Effectiveness of a suggested program in biodiversity for developing environmental attitudes in Science for preparatory school students. The study results showed that there is a statistically Significant difference between the mean scores of the experimental group in the pre and post administration of the environmental attitudes scale, in favor of the post administration at (0.01) level. The researcher recommends linking the curriculum to students’ life in a way that supports students’ ability to solve their environmental problems and build positive attitudes towards the environmen

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية