العوامل المسهمة فى الرفاهة النفسية فى ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية Factors contributing to psychological well-being in the light of some demographic variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية تربية جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية تربية جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق فى الرفاهة النفسية تعزى)النوع-
التخصص- الفرقة(، كما هدفت إلى دراسة طبيعة البناء العاملى لمقياس الرفاهة النفسية
وتكونت عينة الدراسة من )450( طالب وطالبة من طلبة الجامعة من الذكور واالناث
التخصصات التالية، التخصص العلمى )علوم، تمريض( التخصص االدبى )تربية،
خدمة اجتماعية، اداب، تجارة( بمتوسط عمرى)19.54( وانحراف معياري)1.38(،
واستخدمت الباحثة مقياس الرفاهة النفسية)إعداد الباحثة(، وقامت الباحثة بحساب
الخصائص السيكومترية على عينة البحث الحالي، واسفرت نتائج الدراسة على عدم
ً وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطالب على مقياس الرفاهة النفسية
وأبعاده الفرعية تعزى الختالف النوع)ذكور، إناث( كما اسفرت نتائج الدراسة على عدم
ً وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطالب على مقياس الرفاهة النفسية
وأبعاده الفرعية وتعزى للتخصص)علمى، أدبى(، كما اسفرت نتائج الدراسة على عدم
ً وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطالب على مقياس الرفاهة النفسية
وأبعاده الفرعية تعزى للفرقة)أولى، رابعة(، ، كما واسفر نتائج البناء العاملى على وجود
َخرين، التطور الشخصي وإرتقاء الذات، الحياة الهادفة(ثالث عوامل)تقبل الذات واال
وتشبعوا على )46.187%( من التباين الكلى المفسر.
The current study aimed to reveal the differences in psychologi-
cal well-being attributable to (gender - specialization - band). It also
aimed to study the nature of the global construction of the psycho-
logical well-being scale. The study sample consisted of (450) male
and female university students. the following disciplines. the scien-
tific specialization (Science. Nursing (literary specialization (educa-
tion. social service. literature. commerce) with an average age of
(19.54) and standard deviation (1.38). and the researcher used the
psychological well-being scale (prepared by the researcher). and the
researcher calculated the psychometric characteristics on the cur-
rent research sample .The results of the study revealed that there
were no statistically significant differences between the mean scores
of students on the psychological well-being scale and its sub-dimen-
sions due to gender differences (males. females). scientific. literary).
and the results of the study revealed that there were no statistically
significant differences between the average scores of students on
the psychological well-being scale and its sub-dimensions attributed
to the group (first. fourth). and the results of the factorial construc-
tion resulted in the presence of three factors (acceptance of self and
others. personal development and self-improvement. purposeful
life) and they were saturated with (46.187%) of the explained total
variance.

الموضوعات الرئيسية