تنمية مهارات سوق العمل لطلاب التعليم الجامعي على ضوء مبادئ التعليم الريادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

إنّ تلبية التعليم الجامعي المصري لمتطلبات سوق العمل لم تكن قضية مطروحة للمداولة عندما كان سوق العمل المصري يستوعب جميع خريجي مؤسسات التعليم الجامعي ويضمن لهم الوظيفة المناسبة إلا أن التغيرات والتحولات التي حدثت في السنوات الأخيرة في المجالات الاقتصادية وسوق العمل المصري قد جعلت مثل هذا الربط قضية جوهرية، لذا فإن التعليم الجامعي عليه؛ دورًا كبيرًا في تأهيل هؤلاء الشباب، وتنمية ثقافة التعليم الريادي لديهم، وإكسابهم الخصائص الريادية التى تدفعهم وتشجعهم على العمل الريادي. وفي الوقت الذى اهتمت فيه الجامعات العالمية بريادة الأعمال، وعدلت برامجها الدراسية وطورتها لإدخال مقررات خاصة بريادة الأعمال، إلا أن الوضع في جامعات العالم العربي بشكل عام، ومصر بشكل خاص مازال يعانى من القصور الواضح في دعم ريادة الأعمال، وتنمية الثقافة الريادية لدى الطلاب والخريجين، وتفرض طبيعة الدراسة الحالية استخدام المنهج الوصفي باعتباره أحد مناهج البحث العلمي التي تهدف إلى جمع معلومات وحقائق مفصلة تصف ظاهرة ما، واستخدمت الدراسة الحالية (الاستبانة) كأداة لجمع البيانات للوصول إلى قائمة بمهارات سوق العمل الواجب توافرها لطلاب التعليم الجامعي على ضوء مبادئ التعليم الريادي. من أهم نتائج الدراسة الميدانية : أعدت قائمة بمهارات سوق العمل الواجب توافرها لطلاب التعليم الجامعي في ضوء مبادئ التعليم الريادي، وتم ترتيب تلك القائمة للأهمية وفق المتوسط الحسابي؛ من وجهة نظر عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية.
meeting the requirements of the labor market by the Egyptian university education was not an issue for discussion as the labor market took in all graduates of university education institutions and guaranteed them suitable jobs.  However, the changes and transformations that have taken place in the economic fields and the Egyptian labor market have made such relevance an essential issue. Therefore, university education plays a major role in qualifying young people, developing a culture of pioneering education, and providing them with guide characteristics that motivate and encourage them to take pioneering actions. Although the international universities have paid attention to entrepreneurship, modified and developed their academic programs to introduce entrepreneurship-specific courses, the universities of the Arab world in general and Egypt in particular, still suffers from a clear deficiency in supporting entrepreneurship and developing an entrepreneurial culture among students and graduates. The current study used the descriptive approach as one of the scientific research methods that aims to collect detailed information and facts that describe a phenomenon.  The current study used a (questionnaire) as a data collection tool to reach a list of labor market skills that should be available for university education students in the light of the principles of entrepreneurial education. The study concluded that concluded that most important results is a list of labor market skills that should be available to university education students. This list was prepared in the light of the principles of entrepreneurial education. It was arranged in order of importance according to the arithmetic mean from the point of view of a group of faculty members in Egyptian universities. 

الكلمات الرئيسية