اتجاهات معلمي التربية الفنية نحو علاقة المسؤولية البيئية بالأنشطة الفنية التشكيلية لتلميذات مدارس الفصل الواحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثه في مرحله الدكتوراه تخصص مناهج وطرق تدريس

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس المتفرغ كلية التــربية - جامعة حلوان

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس المتفرغ كـلية التـــربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسه إلى التعرف على اتجاهات معلمي التربية الفنية نحو علاقة المسؤولية البيئية بالأنشطة الفنية التشكيلية لتلميذات الفصل الواحد ، التعرف على الفروق في اتجاهات معلمي التربية الفنية نحو علاقة المسؤولية البيئية بالأنشطة الفنية التشكيلية لتلميذات الفصل الواحد المرتبطة (بالخبرة، النوع، والمؤهل) ، وتكونت عينة الدراسة من 20 معلم ومعلمة (13 إناث، و7 ذكور) من مدرسة نجيب محفوظ التعليم الأساسي، والتعليم المجتمعي، و10 معلمة من احدى مدارس التعليم المجتمعي التابعة لمحافظة القاهرة ، وتم اختيار عينة البحث بصوره عشوائية ، وتوصلت الباحثة إلى النتائج الآتية: أكدت النتائج أن اتجاهات معلمي التربية الفنية نحو علاقة المسؤولية البيئية بالأنشطة الفنية التشكيلية لتلميذات الفصل الواحد إيجابية وقد كان متوسط العينة أعلى من المتوسط الفرضي، وكانت قيمة (ت)المحسوبة دالة إحصائياً عند مستوى 0,001، وهذا الاتجاه الايجابي يعني أن الانشطة الفنية التشكيلية تعمل على تنمية المسئولية البيئية لدى المتعلمات المتسربات من التعليم بمدارس الفصل الواحد ، بعد تحليل البيانات احصائياً تأكد عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات معلمي التربية الفنيه نحو علاقة المسؤولية البيئية بالأنشطة الفنية التشكيلية لتلميذات الفصل الواحد مرتبطة (بالخبرة، النوع).
The study aimed to identify the attitudes of art education teachers towards the relationship of environmental responsibility with the fine artistic activities of the students of one semester, and to identify the differences in the attitudes of art education teachers towards the relationship of environmental responsibility with the fine artistic activities of the students of one semester related to (experience, gender, and qualification), and the study sample consisted From 20 male and female teachers (13 females and 7 miles) from Naguib Mahfouz School of Basic Education and Community Education, and 10 female teachers from one of the community education schools affiliated to Cairo Governorate, and the research sample was randomly selected, and the researcher reached the following results: Art education towards the relationship of environmental responsibility with the fine artistic activities of the students of one semester is positive, and the sample average was higher than the hypothetical average, and the calculated (T) value was statistically significant at the level of 0.001, and this positive trend means that the fine art activities work on developing environmental responsibility among the female dropouts of education in one-semester schools, after analyzing the data statistically, it was confirmed that there are no statistically significant differences between the trends Art education teachers towards the relationship of environmental responsibility with the fine artistic activities of one-year students linked (experience, gender).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية