الخصائص السيكومترية لمقياس المرونة الانفعالية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب جامعة حلوان Psychometric Characteristics of the Emotional Flexibility Scale in Light of some Demographic Variables for the Students of Helwan University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة ماجستير في التربية تخصص صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى دراسة الخصائص السيكومترية لمقياس المرونة الانفعالية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب جامعة حلوان ، وقد تم تطبيق المقياس على عينة بلغت ( 300) طالباً وطالبة من طلاب جامعة حلوان، والذين تم اختيارهم من بعض الكليات النظرية والعملية، من كليات:) صيدلة، طب، هندسة، تمريض، علم نفس، تربية عام انجليزي، تربية قسم جولوجيا، تربية قسم تاريخ، تربية قسم جغرافيا، تربية قسم كيمياء، تربية قسم فيزياء) وقد تراوحت أعمارهم الزمنية بين (19-22) سنة، بمتوسط عمري (19.64) سنة وانحراف معياري (0.931) سنة، وبواقع (49 ذكور، 251 إناث). وقد أظهرت نتائج الفرض الأول : - وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الذكور والإناث في عامل إدارة الانفعالات في اتجاه الإناث (المتوسط الأعلى).

لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الذكور والإناث في عامل الوعي الانفعالي.
لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الذكور والإناث في عامل المساندة الاجتماعية.
لا يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الجامعة الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس المرونة الانفعالية.

نتائج الفرض الثانى: عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب الجامعة على مقياس المرونة الانفعالية وعوامله الفرعية (إدارة الانفعالات، الوعي الانفعالي، المساندة الاجتماعية) تُعزى لاختلاف التخصص الدراسي (علمي، أدبي).
The aim of the current research is to study the psychometric properties of the emotional flexibility scale in the light of some demographic variables among Helwan University students. Pharmacy, Medicine, Engineering, Nursing, Psychology, English General Education, Education Department of Geology, Education Department of History, Education Department of Geography, Education Department of Chemistry, Education Department of Physics) and their ages ranged between (19-22) years, with an average age ( 19.64 years and a standard deviation of (0.931) years, with (49 males, 251 females). The results of the first hypothesis showed: - There is a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of male and female university students in the factor of managing emotions toward females (the highest mean). - There is no statistically significant difference between the mean scores of male and female university students in the emotional awareness factor.
- There is no statistically significant difference between the mean scores of male and female university students in the social support factor.
- There is no statistically significant difference between the mean scores of male and female university students in the total score of the emotional flexibility scale.
The results of the second hypothesis: There are no statistically significant differences between the mean scores of university students on the emotional flexibility scale and its sub-factors (emotion management, emotional awareness, social support) due to the difference in academic specialization (scientific, literary).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية