الفروق فى الأداء الوظيفى للنطق والكلام لدى الأطفال ضعاف السمع بمرحلة ما قبل المدرسة. Differences in the functional performance of speech and pronunciation among pre-school children with hearing impairments .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم علم النفس التربوى

2 أستاذ علم النفس التربوى كلية التربية- جامعة حلوان

3 أستاذ علم النفس التربوى المساعد كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التعرف على الفروق فى معدل الأداء الوظيفى لعملية النطق والكلام بين البنين والبنات، وتألفت عينة البحث من (30) طفل وطفلة من الأطفال الضعاف سمعيًا فى مرحلة ما قبل المدرسة (5:3) سنوات، وطبقت الباحثة استمارة دراسة الحالة للأطفال وأسرهم (إعداد/ الباحثة)، و تم استخدام بطارية الأداء الوظيفى لعملية النطق والكلام لدى الأطفال فى مرحلة ما قبل المدرسة (إعداد/ الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث الحالى على وجود فروق دالة احصائيًا بين البنين والبنات فى معدل الأداء الوظيفى لعملية النطق والكلام على "البعد الأول" من البطارية، تعزى إلى النوع "البنات"، كما أظهرت نتائج البحث عن عدم وجود فروق دالة احصائيًا بين البنين والبنات فى معدل الأداء الوظيفى لعملية النطق والكلام لأبعاد البطارية "البعد الثانى: استقبال الكلام، البعد الثالث: إرسال الكلام، البعد الرابع: نطق الأصوات"، لدى الأطفال الضعاف سمعيًا فى مرحلة ما قبل المدرسة.
The aim of the current research is to identify the differences in the rate of functional performance of the pronunciation and speech orocess between boys and girls, and the research sample consisted of (30) boys and girls of the hearing-impaired children in the pre-school stage (3:5) years, the researcger applied a case study form for children and their families (prepared/ researcher), and the function performance battery was used for the pronunciation and speech process of pre-school children (prepared/ researcher), the results of the current research revealed that there were statistically significant differences between boys and girls in the rate of functional performance of the Pronunciation and  speech process on the "first dimension" of the battery, attributed to the type "girls", the results of the research also showed that there were no statistically significant differences between boys and girls in the rate of  functional performance of the Pronunciation and  speech process for the dimensions of the battery "the second dimension: Speech reception, the third dimension: send speech, the fourth dimension: pronunciation of sounds" among the hearing impaired children in the pre-school stage.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية