المناعة النفسية وعلاقتها بالسلوك التنمري لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي Psychological Immunity and its Relation to Bullying Behavior among Pupils of the second cycle of basic education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة دكتوراه الفلسفة في التربية تخصص الصحة النفسية

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية جامعة حلوان

4 مدرس الصحة النفسية كلية التربية جامعة 6 أكتوبر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى فحص العلاقة بين المناعة النفسية والسلوك التنمري لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقد تألفت عينة البحث من (260) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، بواقع (115) ذكور، و(145) إناث، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (12- 15) سنة، بمتوسط عمري (13,74) وانحراف معياري (0.824)، واعتمد البحث علي المنهج الوصفي الإرتباطي، وتم استخدام الأدوات الآتية: مقياس المناعة النفسية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي (إعداد: الباحثة)، ومقياس السلوك التنمري (إعداد: مؤمنة شحاتة وآخرون، 2019)، وقد أشارت النتائج إلى عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين الدرجة الكلية لمقياس المناعة النفسية وكل من الدرجة الكلية لمقياس السلوك التنمري وأبعاده الفرعية (التنمر الجسمي، التنمر اللفظي، التنمر على الممتلكات، التنمر الاجتماعي) لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي. كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على مقياس المناعة النفسية وأبعاده الفرعية تُعزى لاختلاف النوع (ذكور، إناث)، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات التلاميذ الذكور والإناث في الدرجة الكلية لمقياس السلوك التنمري وأبعاده الفرعية (التنمر الجسمي، التنمر اللفظي، التنمر على الممتلكات، التنمر الاجتماعي) لصالح التلاميذ الذكور.
The current research aims at examining the relationship between psychological immunity and Bullying Behavior among students of the second cycle of basic education. The research sample consisted of (260) male and female students from the second cycle of basic education with (115) males and (145) females, their ages ranged between (12-15) years, with an average age of (13.74) and a standard deviation (0.824), and the research relied on the descriptive correlative approach. The following tools were used: Psychological Immunity Scale for students of the second cycle of basic education (prepared by: the researcher), and the bullying behaior scale (prepared by: Momina Shehata, et al., 2019). The results indicated that there was no statistically significant correlation between the total score of the Psychological Immunity Scale and each of the total score of the Bullying Behavior Scale and its sub-dimensions (physical bullying, verbal bullying, property bullying, social bullying) among students of the second cycle of basic education. The results also revealed that there were no statistically significant differences between the mean scores of the students of the second cycle of basic education on the scale of psychological immunity and its sub-dimensions due to gender difference (males, females), and that there were statistically significant differences at the level (0.01) between the average scores of male and female students in The total score of the bullying behavior scale and its sub-dimensions (physical bullying, verbal bullying, property bullying, social bullying) in favor of male students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية