دوافع استخدام أطفال الروضة لألعاب GTA الإلكترونية والإشباعات المتحققة kindergarten Children’s Motivations for Uses of GTA Electronic Games and Gratifications Obtained

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المعيدة بقسم رياض الأطفال كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ إعلام وثقافة الطفل بقسم رياض الأطفال كلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس صحة الطفل النفسية بقسم رياض الأطفال كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

استهدف هذا البحث تحديد استخدامات أطفال الروضة لألعاب (GTA) الإلكترونية والدوافع والإشباعات المتحققة؛ ولتحقيق أهداف البحث اتبعت الباحثة إجراءات المنهج الوصفي (أسلوب المسح بالعينة)، واستخدمت استمارة مقابلة شخصية لتحديد استخدامات أطفال الروضة لألعاب(GTA)،  وتحديد دوافع هذا الاستخدام، وتحديد الإشباعات المتحققة منه أيضًا، وأجرت الباحثة مقابلات مباشرة مع عينة مصادفة بلغ قوامها (51) طفل من أطفال الروضة (المستوي الثاني) مستخدمي ألعاب (GTA) بمحافظة القاهرة. وأشارت النتائج إلى استخدام أطفال الروضة لعدد (15) إصدارًا من إصدارات ألعاب (GTA) (10 إصدارات تحاكي الأصلية؛ يستخدمها نسبة 19.61%، و 5 إصدارات أصلية؛ يستخدمها نسبة 80.39%). كما أشارت أيضًا إلى تَصُدر الدوافع الشخصية الداخلية النفعية السلبية المرتبة الأولى لقائمة دوافع استخدام ألعاب (GTA) بنسبة (100%) لدى أطفال الروضة (عينة البحث)، وتَصُدر إشباعات المحتوى التوجيهية السلبية المرتبة الأولى لقائمة الإشباعات المتحققة من استخدام ألعاب (GTA) بنسبة (92.16%) لدى أطفال الروضة (عينة البحث). وأوصت الباحثة بضرورة وقاية أطفال الروضة من مخاطر اللعب الإلكتروني، وتجنب استخدام ألعاب (GTA) نظرًا لخطورة محتواها على شخصية الطفل.
This research aimed to determine the kindergarten children's uses of electronic games (GTA) and the motives and gratifications obtained. To achieve the aims of the research, the researcher followed the procedures of the descriptive approach (sample survey method), and used a personal interview form to determine the uses of GTA games by kindergarten children, and to determine the motives for this use, and to determine the gratifications obtained from it as well. The researcher conducted direct interviews with an accidental sample of (51) A kindergarten (second level) child who uses GTA games in Cairo Governorate. The results indicated that kindergarten children used (15) versions of the (GTA) game versions (10 versions simulate the original, used by 19.61%, and 5 original versions, used by 80.39%). It also indicated that the negative instrumental personal motives ranked first for the list of motives for using games (GTA) with a percentage of (100%) among the kindergarten children (the research sample), and the negative oriental content gratifications came first for the list of gratifications obtained from using (GTA) games with a percentage of (92.16%) among kindergarten children (research sample). The researcher recommended the necessity of protecting kindergarten children from the dangers of electronic play, and avoiding the use of (GTA) games due to the danger of their content on the child's personality.

الموضوعات الرئيسية