الحيوية الذاتية كإحدي قوي الشخصية لدي طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير بقسم الصحة النفسية – كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية – كلية التربية - جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية – كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الباحثة إلي معرفة مستوي الحيوية الذاتية لدي طلاب الجامعة ؛ وذلك في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية النوع ( ذكور / إناث )، التخصص الأكاديمي كليات ( العلوم / الإنسانيات / الفنون )، الفرقة الدراسية ( أولي / رابعة )، محل الإقامة ( حضر / ريف )، وتكونت عينة البحث الأساسية من (921) طالب وطالبة من طلاب الجامعة وتراوحت أعمارهم ما بين ( 17-23 )، وأُستخدم في الدراسة مقياس الحيوية الذاتية   ( من إعداد الباحثة ) وتوصلت الباحثة إلي النتائج التالية : وجود فروق دالة إحصائياً تعزى إلى النوع ( ذكور / إناث ) فى الحيوية الذاتية وكانت الفروق في إتجاه الذكور، عدم وجود فروق تعزى للتخصص الأكاديمى فى الحيوية الذاتية، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزي للمرحلة الدراسة ( الأولي / الرابعة ) فى الحيوية الذاتية، وجود فروق دالة إحصائياً تعزي لمحل الإقامة ( حضر / ريف) في الحيوية الذاتية، وكانت الفروق في اتجاه طلاب الريف .
The researcher aimed to know the level of Subjective Vitality of university students; and This is in light of some demographic variables, gender (males/females), Academic specialization faculties (scientific/humanities/artic), study stage (first/fourth), Environment (urban/country side) , and the basic research sample consisted of (921) male and female students, of the university students, their ages ranged between (17-23), and the study used the subjective vitality scale (prepared by the researcher), and the researcher concluded the following results: There are statistically significant differences attributable to gender (males/females) in the subjective vitality, and the differences were in the direction of males No differences attributable to the academic specialization in subjective vitality, and there were no statistically significant differences attributed to the study stage (first / fourth) in the subjective vitality, and there were statistically significant differences attributed to the place of residence (urban/country side) in the subjective vitality, and the differences were in the direction of country side students .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية