المناعة النفسية وعلاقتها بالتحديد الذاتي لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دكتوراه كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان

4 مدرس الصحة النفسية كلية التربية جامعة 6 أكتوبر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى فحص العلاقة بين المناعة النفسية والتحديد الذاتي لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقد تألفت عينة البحث من (260) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، بواقع (115) ذكور، و(145) إناث، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (12- 15) سنة، بمتوسط عمري (13,74) وانحراف معياري (0.824)، واعتمد البحث علي المنهج الوصفي الإرتباطي، وتم استخدام الأدوات الآتية: مقياس المناعة النفسية لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي (إعداد: الباحثة)، ومقياس التحديد الذاتي لدى تلاميذ التعليم الأساسي (إعداد: ياسمين عبد الغني وآخرون، 2011)، وقد أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة (طردية) دالة إحصائيًا عند مستويي دلالة (0.05 و0.01) بين الدرجة الكلية لمقياس المناعة النفسية وكل من الدرجة الكلية لمقياس التحديد الذاتي وأبعاده الفرعية (تنظيم الذات الأكاديمي، الاستقلالية، التمكين النفسي، تحقيق الذات) لدى تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي. كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على مقياس المناعة النفسية وأبعاده الفرعية تُعزى لاختلاف النوع (ذكور، إناث)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي على مقياس التحديد الذاتي وأبعاده الفرعية تُعزى لاختلاف النوع (ذكور، إناث).
The current research aims at examining the relationship between psychological immunity and self-determination among students of the second cycle of basic education. The research sample consisted of (260) male and female students from the second cycle of basic education with (115) males and (145) females, their ages ranged between (12-15) years, with an average age of (13.74) and a standard deviation (0.824), and the research relied on the descriptive correlative approach. The following tools were used: Psychological Immunity Scale for students of the second cycle of basic education (prepared by: the researcher), and the self-detemination scale for students of basic education (prepared by: Yasmine Abdel-Ghani and others, 2011). The results indicated that there is a Positive (direct) statistically significant correlation at two significance levels (0.05 and 0.01) between the total score of the psychological immunity scale and each of the total score of the self-determination scale and its sub-dimensions (academic self-regulation, independence, psychological empowerment, self-realization) among the students of the second cycle of the basic education. The results also indicated that there were no statistically significant differences between the mean scores of the students of the second cycle of basic education on the scale of psychological immunity and its sub-dimensions due to gender differences (males, females), and that there were no statistically significant differences between the mean scores of the pupils of the second cycle of basic education on the scale of Self-determination and its sub-dimensions are attributed to gender differences (males, females). 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية