اضطراب النشاط الزائد وتشتت الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وعلاقته ببعض المتغيرات الديمغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث كلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية - جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة اضطراب النشاط الزائد وتشتت الانتباه لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وعلاقته ببعض المتغيرات الديمغرافية، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذ وتلميذه تراوحت أعمارهم بين (7-9 ) سنوات بمتوسط عمري(8.13)، وانحراف معياري(1.09959) ، واستخدم الباحث مقياس النشاط الزائد وتشتت الانتباه (ADHDT2020 ) إعداد عبدالرقيب أحمد البحيري ومصطفي عبدالمحسن الحديبي 2020، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي اضطراب النشاط الزائد وتشتت الانتباه تعزى لاختلاف النوع ( ذكور – إناث ) لصالح الذكور ، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي اضطراب النشاط الزائد وتشتت الانتباه تعزى لاختلاف نوع التعليم ( حكومي – خاص) ، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي اضطراب النشاط الزائد وتشتت الانتباه تعزى لاختلاف المستوى الاقتصادي والاجتماعي ( مرتفع – منخفض ).
The current study aimed to study Attention Deficit Hyperactivity Disorder in primary school pupils and its relationship to some demographic variables. The study sample consisted of (100) male and female pupils, their ages ranging between (7-9) years with an average age (8.13), and standard deviation(1.09959). The researcher used the attention deficit Hyperactivity Disorder scale (ADHDT 2020) Prepared by Abdulreqib Ahmed Al-Beheiri and Mustafa Abdulmohsen Al-hudaibi. The results revealed that ,There are statistically significant differences between average scores of Primary School pupils with ADHD due to gender differences (male- female ) in favor of males،There are no statistically significant differences between average scores of Primary School pupils with ADHD due to differences in economic and social level (high-low), and standard deviation(1.09959) , The researcher used the attention defi There are no statistically significant differences between average scores of Primary School pupils with ADHD due to different type of Education (Government – private).

الموضوعات الرئيسية