فعالية العلاج بالتفاعل بين الوالدين والطفل في خفض السلوك المشكل لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy in Reducing Problematic Behavior among Children with Autism Spectrum Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية والتربية الخاصة المساعد كلية التربية - جامعة بنها

المستخلص

هدف البحث الحالي التحقق من فعالية العلاج بالتفاعل بين الوالدين والطفل في خفض السلوك المشكل لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد. تألفت عينة البحث من خمسة أطفال ذوي اضطراب التوحد (3 ذكور–2 إناث)، تراوحت أعمارهم من (5-7) أعوام، بمتوسط عمري قدره (430,5) عامًا، وانحراف معياري قدره (752,.)، وتراوحت درجات ذكائهم من (63-77) درجةً على مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء في صورته الرابعة، وبمتوسط ذكاء قدره (320,73). شملت أدوات الدراسة مقياس السلوك المشكل لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد (إعداد/ الباحث)، وبرنامج الدراسة القائم على العلاج بالتفاعل بين الوالدين والطفل (إعداد الباحث). توصل البحث إلى النتائج الآتية:  وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى 05,0 بين متوسطات رتب درجات العينة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس السلوك المشكل، وذلك في اتجاه القياس القبلي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى 05,0 بين متوسطات رتب درجات العينة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس السلوك المشكل.
The aim of the current research is to verify the effectiveness of parent-child interaction therapy in reducing problematic behavior among children with autism disorder. The research sample consisted of five children with autism disorder (3 males-2 females), their ages ranged from (5-7) years, with an average age of (5,430) years, and a standard deviation of (0,752), and their IQ scores ranged from (63-77) on the Stanford-Binet Intelligence Scale in its fourth form, with an average intelligence of (73,320) degrees. The study tools included a scale of problematic behavior among children with autism (prepared by the researcher), and the study program based on parent-child interaction therapy (prepared by the researcher). The research found the following results: There are statistically significant differences at the level of (0,05) between the means of scores ranks of the experimental sample in the pre and post measurement on the problematic behavior scale, in the direction of the pre measurement, and there are no statistically significant differences at the level of (0,05) between the means of scores ranks of the experimental sample in the post and follow-up measurement on the problematic behavior scale.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية