أثر تمكن المعلمات من خصائص الفصول الافتراضية مايكروسوفت تيمز على تعلم الطالبات وممارسات المعلمات التدريسية عن بعد والتحديات التي واجهتهن Impact of Female Teachers’ Competence to Use Virtual Classes Microsoft Teams Features and their Remote Teaching Practices and Challenges

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد قسم تقنيات التعليم كلية التربية – جامعة الملك سعود

2 طالبة دراسات عليا كلية التربية – جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر تمكن المعلمات من خصائص الفصول الافتراضية مايكروسوفت تيمز على تعلم الطالبات، وعلى ممارسات المعلمات التدريسية عن بعد، وعلى التحديات التي واجهتهن أثناء استخدام الفصول الافتراضية مايكروسوفت تيمز. وطبقت الدراسة المنهج المسحي الوصفي بتطبيق استبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها على عينة حجمها (419) معلمة من معلمات التعليم العام في مدينة الرياض. وأظهرت نتائج الدراسة أن خاصية رفع اليد، والدردشة الكتابية، وخاصية التحكم بالدخول في الفصول الافتراضية، كانت الأكثر استخداماً وأكثرها تأثيراً على تعلم الطالبات، في حين أن الخبرة التدريسية السابقة للمعلمات ساعدت في التدريس عن بعد بسهولة، وكذلك مكنت من التخطيط للدروس الافتراضية بفعالية، وأوصلت المادة من خلال مايكروسوفت تيمز بالطريقة المناسبة. وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في محور: (أثر تمكن المعلمات من الخصائص، ومحور الممارسات التدريسية، ومحور التحديات) تعزى إلى متغير العمر، في حين كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية لجميع المحاور الثلاثة تعزى إلى متغير المهارات التقنية (مبتدئ، متوسط، متقدم). وتشير النتائج إلى أن المعلمات واجهن تحديات في إدارة الطالبات والمحافظة على تركيزهن أثناء استخدام الفصول الافتراضية، ومشكلات فنية وتقنية، وتحديات تربوية. ويوصي البحث بتقديم الدعم اللازم من دورات تدريبية ودعم مباشر للمعلمات ذوات المهارات التقنية المبتدئة، وتوفير الدعم الفني والتقني اللازم، وتقديم المساندة للمعلمات حول كيفية تصميم الدروس؛ لكي تتناسب مع طبيعة التعليم عبر الفصول الافتراضية، سواء عند التدريس بنمط التعليم عن بعد، أو التعلم المدمج.
The study investigated the impact of female teachers’ competence to use virtual classes Microsoft Teams on students’ learning during their remote teaching. The study also investigated their remote teaching practices using virtual class Microsoft Teams. Further, the study explored the challenges that faced them during their remote teaching using Microsoft Teams. The study applied a questionnaire on a sample of (419) K-12 female teachers in Riyadh, Saudi Arabia. The results indicated that the hand raising, chat text, and access control features were the highest use and most impactful on students’ learning. The results showed that previous teaching experiences helped teachers to manage virtual classes effectively. Teachers could design and deliver virtual lessons through Microsoft Teams. The study found that there were no statistically significant differences in the degree of the impact of female teachers’ competence to use Microsoft Teams on students’ learning, their remote teaching practices, and the challenges of teaching remotely in terms of their age. However, the study found there were statistically significant differences in the degree of the impact of female teachers’ abilities to use Microsoft Teams on students’ learning, their remote teaching practices, and the challenges of teaching remotely in terms of classification of their information and communication technology skills (beginner, moderate, advance). Teachers ranked virtual class management, technical issues, and virtual assessment as the most challenging during their remote teaching. Professional training and technical support were recommended to enable teachers to design and deliver online or blended lessons.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية