دراسة مقارنة لخبرة كل من فرنسا وأستراليا في تطبيق المدارس المتكاملة لمواجهة التغيرات المناخية وإمكانية الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ مساعد التربية المقارنة والادارة التعليمية - كلية التربية - جامعة كفر الشيخ

المستخلص

تناول البحث الحالي كيفية الاستفادة من خبرة فرنسا وأستراليا في تطبيق مدخل المدرسة المتكاملة لمواجهة التغيرات المناخية وإمكانية الإفادة من تلك الخبرات في مصر. وهدف البحث إلى التعرف على الأسس النظرية للمدرسة المتكاملة كمدخل لمواجهة التغييرات المناخية. والتعرف على قضية تغير المناخ، وأسبابها، وآثارها، وطرق معالجتها. والوقوف على واقع تطبيق مدخل المدرسة المتكاملة في مواجهة التغيرات المناخية في كل من فرنسا وأستراليا. وأخيراً، باقتراح الآليات المناسبة لتطبيق المدرسة المتكاملة كمدخل لمواجهة التغيرات المناخية في مصر في ضوء خبرتي فرنسا وأستراليا وبمايتناسب مع السياق الثقافي المصرى. وتكون البحث من سبع خطوات: الخطوة الأولى وتتعلق بالإطار العام للبحث، الخطوة الثانية وتناقش الإطار النظري لمدخل المدرسة المتكاملة، والتغيرات المناخية. أما الخطوة الثالثة فتتناول الجهود المصرية في مواجهة التغييرات المناخية من خلال المدرسة والقوى والعوامل الثقافية المؤثرة والخطوة الرابعة والخامسة فيتناولان خبرتا كل من فرنسا وأستراليا على التوالي. و تناولت الخطوة السادسة دراسة مقارنة تفسيرية لخبرة كل من فرنسا وأستراليا في تطبيق المدرسة المتكاملة كمدخل لمواجهة التغيرات المناخية بهما في ضوء مفاهيم العلوم الاجتماعية. وتوصل البحث لنتائجه في الخطوة السابعة وقدم مجموعة آليات مقترحة لتطبيق المدرسة المتكاملة في نظام التعليم المصرى كمدخل لمواجهة التغيرات المناخية في ضوءء خبرتي فرنسا وأستراليا و بناء الدليل الإجرائي المساعد لهذا التطبيق في مدارس التعليم قبل الجامعي في مصر.
A Comparative Study of Whole-School Approach to Climate Change in France and Australia and the Possibility of Benefitting from it in Egypt
Abstract
 The current research deals with how to benefit from the experience of France and Australia in applying the whole-School Approach (WSA) to climate change and the possibility of benefiting from those experiences in Egypt. The aims to identify the theoretical foundations of WSA as an approach to climate changes, learn about climate change, its causes, effects, and ways to address it. In addition, it aims to identify WSA applications to climate changes in France and Australia. Finally, it aims to suggest appropriate mechanisms for the implementation WSA as an educational approach to deal with climate changes in Egypt in the light of the experiences of France and Australia and in a way that is commensurate with the Egyptian cultural context. The research consists of seven steps: the first step is related to the general framework of the research, the second step discusses the theoretical framework for WSA and climate changes. As for the third step, it deals with the Egyptian efforts in confronting climate change through schools and the influencing cultural forces and factors. The fourth and fifth step deals with the experiences of France and Australia, respectively. The sixth step deals with a comparative study of the experience of France and Australia in applying the WSA as an approach to deal with climate changes in the light of the concepts of social factors. The research reaches its results on the seventh step and presents a set of proposed mechanisms for applying the WSA in the Egyptian education system as an approach to treat climate changes in the light of the experiences of France and Australia and building the procedural guide for this application in pre-university schools in Egypt.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية