إدمان مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته باضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع لدي عينة من طلاب جامعة أسوان Social Media Addiction and Its Relation to Depersonalization and Derealization disorder among a sample of Aswan University students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الصحة النفسية كلية التربية- جامعة أسوان

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة انتشار إدمان مواقع التواصل الاجتماعي واضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع بين طلاب جامعة أسوان والعلاقة الارتباطية بين إدمان مواقع التواصل الاجتماعي واضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع لدى عينة من طلاب جامعة أسوان، والتعرف على مدى إسهام درجة إدمان مواقع التواصل الاجتماعي في التنبؤ باضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع، والتعرف على الفروق الإحصائية بين متوسطات درجات المدمنين وغير المدمنين في اضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع،  والتعرف على الفروق الإحصائية بين متوسطات درجات الذكور والإناث في متغيرات الدراسة وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (400) طالب وطالبة من طلاب جامعة أسوان (195ذكور، 205 إناث) الذين تراوحت أعمارهم من 19: 22 سنة بمتوسط عمري قدره 20.8، وانحراف معياري 1.24 سنة ؛ وتكونت أدوات الدراسة من مقياس إدمان مواقع التواصل الاجتماعي اعداد Liu & Ma (2018)  ترجمة الباحثة، ومقياس اضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع إعدادSierra & Berrios (2000) ترجمة الباحثة؛ وقد أسفرت نتائج الدراسة عن انتشار إدمان مواقع التواصل الاجتماعي بين طلاب جامعة أسوان بنسبة (8‚91) وانتشار اضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع بين طلاب جامعة أسوان بنسبة (23‚81) بالإضافة لوجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين إدمان مواقع التواصل الاجتماعي واضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع، ودلت النتائج على إمكانية التنبؤ باضطراب تبدد الشخصية وتبدد الواقع بمعرفة درجة إدمان مواقع التواصل الاجتماعي، ودلت النتائج أيضاً على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب تبعاً للنوع "الذكور و الإناث" في متغيرين الدراسة، وفي ضوء النتائج السابقة تم وضع بعض التوصيات والمقترحات .
The current study aimed to identify the degree of prevalence of Social Media Addiction, Depersonalization and Derealization disorder among Aswan University students, and the correlation between Social Media Addiction, Depersonalization and Derealization disorder among a sample of Aswan University students, and to identify the extent to which the degree of Social Media Addiction contributes to Predicting Depersonalization and Derealization disorder, identifying the statistical differences between the average scores of addicts and non-addicts in depersonalization and derealization disorder, and identifying the statistical differences between the average scores of males and females in the study variables, The main study sample consisted of (400) students from Aswan University (195 males, 205 females), whose ages ranged from 19: 22 years, with an average age of 20.8, and a standard deviation of 1.24 years; The study tools consisted of the scale of Social Media Addiction prepared by Liu & Ma (2018) translated by the researcher, and the scale of depersonalization and derealization disorder prepared by Sierra & Berrios (2000), translated by the researcher; The results of the study revealed the prevalence of Social Media Addiction among Aswan University students at a rate of (91,8), and the prevalence of Depersonalization and Derealization disorder among Aswan University students at a rate of (81,23), in addition to the existence of a positive, statistically significant relationship between Social Media Addiction and depersonalization and derealization disorder, and the results indicated the possibility of predicting depersonalization and derealization disorder by knowing the degree of Social Media Addiction. Putting some recommendations and suggestions

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية