صيغ مقترحة للتنمية المهنية للمعلمين بمصر في ضوء خبرة سنغافورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والادارة التربوية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى الوصول إلى صيغ مقترحة للتنمية المهنية للمعلمين بمصر في ضوء خبرة سنغافورة، واستخدم البحث المنهج المقارن، وتضمنت نتائجه: اقتراح صيغ للتنمية المهنية للمعلمين بمصر، اشتملت على: صيغة التنمية المهنية للمعلمين القائمة على الشبكات؛ فهي تسمح للمعلمين في المدارس المختلفة بالدخول إلى هذه الشبكات؛ لتسهيل عملية التواصل، ولطرح الأفكار والمعلومات، وتبادلها بفاعلية، وصيغة التنمية المهنية القائمة على الكفايات؛ إذ تتضمن هذه الصيغة مجموعة من الكفايات المتمثلة في: اكتساب مهارات القرن الحادي والعشرين، ومهارات العمل، والمهارات الحياتية، والمجتمعية؛ حتى يتمكن المعلمون من العمل والحياة في ظل عصر التحول الرقمي، كما تيسر لهم تدريس الطلاب، وإكسابهم هذه المهارات بفاعلية.
 ومن صيغ التنمية المهنية للمعلمين أيضا: صيغة التنمية المهنية القائمة على المدرسة كمجتمع للتعلم المهني، وتتحقق من خلال ملاحظة وتوجيه الأقران؛ حيث تمكن المعلمين من التعرف على واقعهم الحقيقي، وحل مشكلات طلابهم بفاعلية.
The aim of the research is to reach suggested formulas for the professional development of teachers in Egypt in the light of Singapore experience. The research used the comparative approach, and its results included: Proposing formulas for professional development for teachers in Egypt, which included: the network-based professional development formula for teachers; It allows teachers in different schools to access these networks; To facilitate the process of communication, to present ideas and information, and to exchange them effectively, and to formulate professional development based on competencies; This formula includes a set of competencies represented in: acquiring twenty-first century skills, work skills, life skills, and community skills; So that teachers can work and live in the era of digital transformation, and it is also easy for them to teach students and provide them with these skills effectively. Professional development formulas for teachers also include: Professional development formula based on schools as a professional learning community, which is achieved through observation and guidance of peers; where teachers are able to identify their true reality, and effectively solve the problems of their students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية