تصميم أنشطة بدنية مقترحة لتلاميذ المرحلة الإعدادية لمعالجة بعض الآثار السلبية الناتجة عن جائحة كوفيد – 19

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث بكلية التربية جامعة حلوان

2 أستاذ البرامج ورئيس قسم رياض الأطفال سابقاً بكلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ مساعد بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

 هدف هذا البحث إلى التعرف على أهم المشكلات التي تعرض لها تلاميذ المرحلة الإعدادية نتيجة المكوث في المنزل لفترات طويلة من الزمن بسبب إغلاق المدارس وفرض حظر التجول نتيجة الإجراءات الاحترازية التي اتخذتها الحكومة للحد من انتشار جائحة كوفيد – 19 (COVID-19) ومن ثم تقديم أنشطة علاجية لمعالجة هذه المشكلات، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة البحث، ولإتمام هذا البحث قام الباحث بعمل استبانة من جزءين تمثل الجزء الأول منها في عمل قائمة تتضمن أهم المشكلات التي يمكن أن يسببها الخمول وقلة النشاط البدني، وذلك لعرضها على السادة الخبراء والمحكمين لإبداء الرأي والتعليق، وتمثل الجزء الثاني في عدد من الأنشطة العلاجية لكل مشكلة متضمنة في القائمة المقترحة في الجزء الأول من الاستبانة، وقد أجريت العمليات الإحصائية اللازمة على نسب اتفاق السادة الخبراء والمحكمين، وقد تراوحت نسب الاتفاق بين المحكمين على الجزء الأول من الاستبانة والذي تضمن بعض الآثار السلبية الناتجة عن الخمول وقلة النشاط البدني نتيجة جائحة كوفيد-19 ما بين 80% و 100% بمتوسط نسبة اتفاق بلغت 95.56% وهي نسبة مرتفعة جداً تشير إلى ارتفاع درجة احتمالية تعرض تلاميذ المرحلة الإعدادية لهذه الآثار السلبية الناتجة عن الخمول وقلة النشاط البدني، وتراوحت نسب الاتفاق بين المحكمين على الأنشطة البدنية المقترحة للعلاج ككل) ما بين 86.67% و 100% بمتوسط 96.27% وهي نسبة مرتفعة جداً تشير إلى صلاحية الأنشطة المقترحة لعلاج الآثار السلبية المتضمنة في القائمة المقتترحة في الجزء الأول من الاستبانة. 
الكلمات المفتاحية: أنشطة بدنية، تصميم أنشطة بدنية، كوفيد – 19، جائحة كوفيد – 19.
Research Summary
          The aim of this research is to identify the most important problems faced by middle school students as a result of staying at home for long periods of time due to the closure of schools and the imposition of curfews as a result of the precautionary measures taken by the government to limit the spread of the Covid-19 pandemic (COVID-19), and then providing activities To address these problems, the researcher used the descriptive approach to suit the nature of the research, and to complete this research, the researcher made a two-part questionnaire representing the first part of it in making a list that includes the most important problems that can be caused by inactivity and lack of physical activity, in order to present it to the experts and arbitrators to express their opinion The second part represented a number of remedial activities for each problem included in the proposed list in the first part of the questionnaire. The necessary statistical operations were carried out on the percentages of agreement of the experts and arbitrators, and the percentages of agreement between the arbitrators varied on the first part of the questionnaire, which included some negative effects. The result of inactivity and lack of physical activity as a result of the Covid-19 pandemic is between 80% and 100%, with an average agreement rate of 95.56%, which is a very high percentage indicating a high risk of obesity. The possibility of preparatory stage students being exposed to these negative effects resulting from inactivity and lack of physical activity, and the percentages of agreement between the arbitrators on the physical activities proposed for treatment as a whole) ranged between 86.67% and 100% with an average of 96.27%, which is a very high percentage indicating the validity of the proposed activities to treat negative effects. Included in the list proposed in the first part of the questionnaire.
Keywords: physical activities, design of physical activities, covid-19, covid-19 pandemic.