دراسة مقارنة لتطبيق مدخل مشاركة المدرسة للمدرسة في جمهورية الصين الشعبية وإنجلترا، وإمكان الإفادة منها في تحسين المدارس المصرية A comparative study of Applying School to School Collaboration Approach in the People›s Republic of China and England، and the possibility of benefiting from it to improve Egyptian schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يعزز مدخل مشاركة المدرسة للمدرسة، ودعم المدارس لبعضها التركيز على الحلول
المحلية ويقدم وسيلة لتنفيذها؛ حيث إن الاعتماد على نقل النجاح الذي حققته النظم
التعليمية المتقدمة قد لا يتكرر دائمًا في ظل اختلاف السياقات؛ وأن كثير من التفاصيل
تضيع في الترجمة، وبد من ذلك، يجب الوقوف على المبادرات المحلية الناجحة،
حيث يمثل التعلم منها الأسلوب العملي للسير في سياسة إصلاح التعليم، ففي أي نظام
هناك مدارس رائعة، وفي أي مدرسة هناك معلمون وإداريون عظام، ولا يكفي الوقوف
على الممارسات الجيدة؛ بل من الضروري إيجاد سبل لنقل هذه المعرفة بفاعلية.
ويقدم البحث الحالي محاولة للوقوف على الإطار المفاهيمي والنظري لمدخل
مشاركة المدرسة للمدرسة، كمدخل أساسي عالمي منتشر لتحسين المدارس، من
حيث: مفهومه، وأهدافه، وأهميته، ومبادئه، ومجالات المشاركة بين المدارس، وشروط
المشاركة الفعالة، كما يتناول البحث النظريات الاجتماعية المفسرة لمدخل مشاركة
Constructivist Organi� المدرسة للمدرسة، وتتمثل في: النظرية التنظيمية البنائيةة
The Theory of Social Cap� ونظرية رأس المال الاجتماعي ،sational Theoryy
،New Social Movements Theory ونظرية الحركات الاجتماعية الجديدة ،ital
ويتمثل الهدف ،Durkheimian Network Theory ونظرية الشبكة الدوركهايمية
الرئيسي للبحث في وضع إجراءات مقترحة لتطبيق مدخل مشاركة المدرسة للمدرسة
لتحسين المدارس المصرية في ضوء خبرات كل من جمهورية الصين الشعبية وإنجلترا.
واستخدم البحث المنهج المقارن لوصف وتحليل تطبيق مدخل مشاركة المدرسة
للمدرسة في جمهورية الصين الشعبية وإنجلترا، وتوضيح أوجه التشابه والاختلاف
بين هذه الدول، وتفسيرها وفق السياق المجتمعي لكل دولة، والنظريات الاجتماعية المفسرة لمدخل مشاركة المدرسة للمدرسة، وتوصل البحث إلى استخلاص مجموعة
من الدروس المستفادة من دراسة الخبرات، وأوجه تميزهما، وذلك ساهم في صياغة
إجراءات مقترحة لتطبيق مدخل مشاركة المدرسة للمدرسة في مصر
The School to School Collaboration Approach, and schools’ support for each other, reinforces the focus on local solutions and provides a means to implement them; since relying on transferring the success achieved by advanced educational systems may not always be repeated in different contexts and that many details are lost in translation, and instead, it is necessary to address successful local initiatives, where learning from them represents the practical way to proceed in the policy of education reform. In any system there are wonderful schools, and in any school there are great teachers and administrators, and it is not enough to discuss good practices, rather, it is necessary to find ways to transfer this knowledge effectively.
 
        The current research presents an attempt to find out the conceptual and theoretical framework of School to School Collaboration Approach, as a universal basic approach to improve schools, in terms of: its concept, its objectives, its importance, its principles, the areas of participation between schools, and the conditions for effective participation. The research deals with the social theories that explain the approach of School to School Collaboration, represented in: The Constructivist Organizational Theory, The Theory of Social Capital, The New Social Movements Theory, Durkheimian Network Theory. The main objective of the research is to develop proposed procedures for applying School to School Collaboration Approach to improve the Egyptian schools in light of the experiences of the People's Republic of China and England. 



         The comparative approach to describe and analyze the application of School to School Collaboration Approach in the People’s Republic of China and England, and to clarify the similarities and differences between these countries, and then interpretation according to the societal context of each country, and the social theories explaining the approach. The research reached a set of lessons learned from the foreign experiences and aspects of their distinction, and this contributed to the formulation of proposed procedures for implementing School to School Collaboration Approach in Egypt. 

الكلمات الرئيسية