التفاعل بين نمط عرض الرسومات ثلاثية الأبعاد والأسلوب المعرفي بكتب الواقع المعزز لتنمية التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الحلقة الأولي من التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد بقسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة حلوان

2 أستاذ تكنولوجيا التعليم كلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث إلي: معرفة أثر التفاعل بين نمط العرض (الجزء للكل/ من الكل للجزء للكل) والأسلوب المعرفي للمتعلمين (الكلي/ التحليلي) في كتب الواقع المعزز على تنمية التحصيل الدراسي لمقرر الأشكال الهندسية ثلاثية الأبعاد بكتاب الرياضيات لتلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ، وقد تم:  تقسيم الالتلاميذ الي مجموعتين تبعا للاسلوب المعرفي الخاص وهو اما كليين أو تحليليين، ثم تقسيم كل أسلوب معرفي الي مجموعتين متساوتين احدهم يستخدم نمط عرض من الجزء للكل والأخر يستخدم نمط عرض من الكل للجزء للكل ، وبالتالي تم تقسيم عينة البحث الي 4 مجموعات تجريبية  كل مجموعة تتكون من 30 طالب (مج1: كليين بنمط عرض من الجزء للكل) ،(مج2، كليين بنمط عرض من الكل للجزء للكل)، (مج3، تحليليين بنمط عرض من الجزء للكل)،(مج4: تحليليين بنمط عرض من الكل للجزء للكل) ، وقد أظهرت نتائج البحث: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى ≤ 0,05 بين متوسطات في تنمية التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ترجع للتأثير الأساسي لنمط العرض (الجزء للكل/ من الكل للجزء للكل)  ،وعدم وجود  فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوي ≤ 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين في تنمية التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ترجع للتأثير الأساسي لاختلاف الأسلوب المعرفي للمتعلمين (كليين / تحليلين)" كما أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي ≤ 0.05 بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في تنمية التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي ترجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين نمطي العرض (الجزء للكل/ من الكل للجزء للكل)  و الأسلوب المعرفي للمتعلمين (كليين / تحليلين)".
This research aims at: Knowing the effect of the interaction between the presentation style (part for the whole / from the whole for the part for the whole) and the cognitive style of learners (total / analytical) in augmented reality books on developing academic achievement for the three-dimensional geometric shapes course in the mathematics book for third graders. Dividing the pupils into two groups according to the special cognitive style, which is either holistic or analytical, then dividing each cognitive style into two equal groups, one of them uses a display style from the part to the whole and the other uses a display style from all to part to all, and therefore the research sample was divided into 4 experimental groups each group It consists of 30 students (Volume 1: Two volumes in a part-to-all style), (Volume 2, two volumes in the style of all-to-part-to-all), (Volume 3, two analyzers in the style of part-to-all presentation), (Volume4: two analyzers in a style of presentation of the whole to the part to the whole), The results of the research showed: that there were no statistically significant differences at the level ≤ 0.05 between the averages in the development of academic achievement among third graders of primary school due to the main effect of the presentation style (part for the whole / of the whole for the part for the whole), and the absence of statistically significant differences when Level ≤ 0.05 between mean scores Students of the two experimental groups in developing the academic achievement of the third graders of primary school due to the main effect of the difference in the cognitive style of the learners (total / two analyzes).” The results also showed statistically significant differences at the level ≤ 0.05 between the mean scores of the experimental groups in the development of academic achievement among the third grade students. The primary is due to the main effect of the interaction between the two presentation styles (part for the whole / from the whole to the part for the whole) and the cognitive style of the learners (total / two analyzes).

الموضوعات الرئيسية