اليقظة العقلية وعلاقتها بالتوجه نحو المستقبل لدى طلبة المرحلة الثانوية Mindfulness and its Relation to the Future Orientation for Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث مقدم للحصول على درجة دکتوراه الفلسفة في التربية تخصص (الصحة النفسية)

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدفت البحث الحالي إلى استکشاف العلاقة بين اليقظة العقلية والتوجه نحو المستقبل لدى لدى طلبة المرحلة الثانوية، وقد تکونت عينة البحث من (67) طالب من المرحلة الثانوية بالفرقة الثانية، وتکونت أدوات البحث من مقياس اليقظة العقلية (إعداد محمد السيد عبد الرحمن، 2016)، ومقياس التوجه نحو المستقبل (إعداد الباحث، 2017)، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين متوسطات درجات عينة البحث على مقياسي اليقظة العقلية والتوجه نحو المستقبلعند مستوي دلالة (0,01) حيث بلغ معامل الارتباط الکلي (0,775)، وجود علاقة ارتباطية عکسية بين بعدي من أبعاد اليقظة العقلية وهما (عدم إصدار أحکام، وعدم إصدار ردود أفعال) وأبعاد التوجه نحو المستقبل (الثقة بالنفس، والتخطيط للمستقبل، والآمال والتطلعات اتجاه المستقبل والمقياس ککل) عند مستوىعند مستوى دلالة (0,01)، وجود علاقة ارتباطية عکسية بين بعد (عدم إصدار أحکام) من أبعاد اليقظة العقلية ومقياس التوجه نحو المستقبل ککل عند مستوى (0,05)، وجود علاقة ارتباطية عکسية بين بعد (عدم إصدار ردود أفعال) من أبعاد اليقظة العقلية ومقياس التوجه نحو المستقبل ککل عند مستوى (0,01)، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التخصصين العلمي والأدبي في بعدي (التفاؤل والتشاؤم تجاه المستقبل ، الآمال والتطلعات اتجاه المستقبل) حيث بلغت قيمة "ت" علي الترتيب (1,509 ، 1,720) لکل من (التفاؤل والتشاؤم تجاه المستقبل، الآمال والتطلعات اتجاه المستقبل)، وهي قيم غير دالة إحصائيا، توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0,05) بين متوسطي درجات التخصصين العلمي والأدبي في (الثقة بالنفس ، التخطيط للمستقبل ، والمقياس ککل) لصالح التخصص العلمي حيث بلغت قيمة "ت" علي الترتيب (2,021 ، 2,286 ، 2,149) لکل من (الثقة بالنفس ، التخطيط للمستقبل ، والمقياس ککل) ، وهي قيم دالة إحصائيا عند مستوي (0,05)، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التخصصين العلمي والأدبي في اليقظة العقلية حيث بلغت قيمة "ت" على الترتيب (0,236، 0,003، 0,774، 1,727،1,004، 1,618 للمقياس ککل)، وهي قيم غير دالة إحصائيا.
The current research aimed to explore the relationship between mindfulness and Future Orientation among secondary school students. The research sample consisted of (67) students from the secondary stage in the second year and the research tools consisted of the mindfulness scale (prepared by Muhammad Al-Sayed Abdel Rahman, 2016) and the orientation scale towards the future (prepared by the researcher, 2017). The results of the research proved that there is a statistically significant correlation between the averages of the research sample scores on the scales of mindfulness and Future Orientation at the level of significance (0.01), where the total correlation coefficient was (0.775).
    There is an inverse correlation between two dimensions of mental alertness (not making judgments, not issuing reactions) and the dimensions of orientation towards the future (self-confidence, planning for the future, hopes and aspirations towards the future and the scale as a whole) at a level at the level of significance (0.01), and there is a relationship inverse correlation between the dimension (not making judgments) of the dimensions of mental vigilance and the scale of orientation of future orientation as a whole at the level (0.05), and there is an inverse correlation between the dimension (not making judgments) of the dimensions of mental vigilance and the scale of future orientation as a whole at the level ( 0.01).
    There are no statistically significant differences between the average degrees of the scientific and literary specializations in the two dimensions (optimism and pessimism about the future, hopes and aspirations for the future), where the value of “T” reached (1,509, 1,720) for each of (optimism and pessimism about the future, hopes and aspirations for the future) and it is not statistically significant. There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the average degrees of the two scientific and literary specializations in (self-confidence, planning for the future, and the scale as a whole) in favor of scientific specialization, where the value of “T” reached (2,149, 2,286, 2,021) in (self-confidence, planning for the future, and the scale as a whole) and it is statistically significant at the level (0.05). There are no statistically significant differences between the average degrees of the two scientific and literary specializations in mindfulness, where the value of "T" was (0.236, 0.003, 0.774, 1.727, 1.004, 1.618 for the scale as a whole) and these are non-statistically significant values.

الكلمات الرئيسية