فاعلية استخدام السرد القصصي الرقمي في تنمية مهارة التعبير الشفهي لطلاب الصف الأول الثانوي The effectiveness of using digital storytelling in developing the oral expression skill of first-year secondary students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة قسم تکنولوجيا التعليم- کاية التربية -جامعة حلوان

2 ستاذ تکنولوجيا التعليم-کلية التربية-جامعة حلوان

3 مدرس تکنولوجيا التعليم-کلية التربية-جامعة حلوان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية توظيف السرد القصصي الرقمي في تنمية مهارة التعبير الشفهي في اللغة العربية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وللإجابة عن أسئلة الدراسة اتبع الباحث المنهجين؛ الوصفي في تحديد مهارات التعبير الشفهي، وشبه التجريبي في الکشف عن فاعلية توظيف السرد القصصي الرقمي في تنمية مهارات التعبير الشفهي، وتکونت عينة الدراسة من (50) طالبا من طلاب الصف الأول الثانوي تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من إحدى المدارس التابعة لإدارة القاهرة الجديدة التعليمية بمحافظة القاهرة، ووزعت إلى مجموعتين متساويتين، المجموعة التجريبية وبلغ عددها (25) طالبا درسوا وفق استراتيجية السرد القصصي الرقمي، والمجموعة الضابطة وعددها (25) طالبا درسوا وفق الطريقة الاعتيادية، وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة الملاحظة لقياس مهارات التعبير الشفهي، وتم التأکد من صدقها وثباتها، وللتحقق من صحة الفروض والإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام الاختبارات الإحصائية المناسبة وأهمها اختبار(ت) لعينتين مستقلتين.
وبعد تطبيق أدوات الدراسة وتحليل البيانات، أظهرت نتائج الدراسة ما يلي:


وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≥ (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة، وطلاب المجموعة التجريبية في الجوانب (الفکري، الصوتي، الملمحي) في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية.


أظهرت النتائج أن الاستراتيجية القائمة على السرد القصصي الرقمي لها أثر کبير في تنمية مهارات التعبير الشفوي لدى طلاب الصف الأول الثانوي حيث کان حجم التأثير کبير في جميع الجوانب وبطاقة الملاحظة ککل.


 
This study aims at finding out the impact of pictorial stories on developing the Arabic language oral expression skills of the first-year secondary students. The researcher uses two approaches: The first is the descriptive one which aims at specifying the skills of the oral expression; the second one is the quasi-experiential which shows the impact of pictorial stories on developing these skills.
The target group is (50 students from first grade secondary students who were chosen by simple random method from one of the schools affiliated to the New Cairo Educational Administration in the governorate Cairo, The target group was equally divided into two sub-groups: the first is the experiential group which consisted of (25) learners who used the strategy of pictured stories , while the second group, the control one, consisted of (25) learners who learned with the traditional method. The researcher used the observation card as a study tool to measure the skills of the oral expression. He tested the validity and reliability and other statistic tests, particularly (T) test for two independent target groups in order to investigate the validity of the hypothesis and the answers to the study questions
. After the researcher applied the study tools and made data analysis, the most important findings of the study were as follows:
 − There are statistically significant differences at significance level (0.05≥α) between the mean scores of the learners in the experiential and control groups in the intellectual, linguistic, vocal and body language in favor of the experiential group in post application of the observation card.
 − The findings also show that using pictorial stories strategy has an important impact on developing the oral expression skills for the first-year secondary students, learners. This impact was big in different fields and the observation card.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية