تطبيقات التعلم المخصص في التعليم الثانوي في بعض الخبرات الأجنبية وإمکان الإفادة منها في مصر Applications of Customized learning in secondary education in some foreign experiences and the possibility of benefiting from them in Egypt.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية - جامعة الزقازيق

المستخلص

الملخص:
الهدف الرئيس من الدراسة الحالية هو إبراز سبل الاستفادة من ملامح تطبيق التعلم المخصص بالتعليم الثانوي في بعض الخبرات الأجنبية و الإطار النظري في وضع إجراءات مقترحة لتطبيق التعلم المخصص بالمدارس الثانوية في جمهورية مصر العربية، بما يتماشى مع طبيعة المجتمع المصري ، وقد استخدمت الدراسة منهج جورج بريداي للدراسات المقارنة، وقد ’قدمت الدراسة في مجموعة من الخطوات ، بدأت بالإطار العام للدراسة ، ثم الأسس النظرية عن التعلم المخصص، و بالإضافة الى ذلک تم عرض بعض الخبرات الأجنبية: الولايات المتحدة الأمريکية والمملکة المتحدة والصين في تطبيقات التعلم المخصص بالتعليم الثانوي، ثم عرض لأوجه التشابه و الاختلاف للخبرات في ضوء مفاهيم العلوم الاجتماعية، ثم تحليل أبرز الجهود المصرية المبذولة في تطوير التعليم الثانوي العام في ضوء مفهوم التعلم المخصص ، ثم شملت الخطوة الأخيرة إجراءات مقترحة لتطبيق التعلم المخصص بالمدارس الثانوية في جمهورية مصر العربية في ضوء خبرات بعض الدول الاجنبية، بما يتماشى مع متطلبات المجتمع المصري .  

            This study basically aimed at stating  a framework that can contribute in benefiting from the features of the applications of customized learning in secondary education in some foreign experiences and the theoretical framework in setting proposed procedures for the application of customized learning in secondary schools in the Arab Republic of Egypt, in line with the nature of the Egyptian society, and the study used the George Bereday approach For comparative studies,The study presented a set of steps, starting with the general framework of the study, then theoretical foundations about customized Learning, as well as the study viewed the some foreign experiences of United States of America, United Kingdom and China in the applications of customized learning in secondary education, then a  presentation of the similarities and differences of experiences in the light of the concepts of social sciencesthen an analysis of the  Egyptian efforts in developing of general secondary education in light of the concept of customized learning, then the last step included proposed procedures for the application of customized learning In secondary schools in the Arab Republic of Egypt in light of the experiences of some foreign countries, and requirements of Egyptian society. 

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية