برنامج مقترح في الکيمياء قائم على المستحدثات الکيميائية لتنمية المفاهيم المرتبطة بها وقوة العلم لدى طلاب الصف الأول الثانوى A suggested program in chemistry based on chemical innovations to develop the associated chemical concepts and the power of science among first grade of secondary stage students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية المفاهيم المرتبطة بالمستحدثات الکيميائية وقوة العلم لدى طلاب الصف الأول الثانوى، ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بإعداد البرنامج المقترح في ضوء بعض المستحدثات الکيميائية ، کما تم بناء أداتى البحث، وهي عبارة عن اختبار المفاهيم الکيميائية المرتبطة بالمستحدثات واختبار قوة العلم، وللتحقق من فاعلية البرنامج المقترح، تم اختيار مجموعة مکونة من 38 طالب من طلاب الصف الأول الثانوى بمدرسة السلام الثانوية إدارة الزيتون التعليمية، وتم تطبيق أدوات البحث عليها قبليًا، ثم تم تطبيق البرنامج المقترح في فترة زمنية لمدة ثلاث أسابيع، وتم إعادة تطبيق أدوات البحث بعد تطبيق البرنامج المقترح، وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دال احصائيا عند مستوى دلالة (۰٫۰۱) بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الکيميائية ککل وکل بعد من أبعاده لصالح التطبيق البعدي، بالإضافة إلى وجود فرق دال احصائيا عند مستوى دلالة (۰٫۰۱) بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار قوة العلم ککل وکل بعد من أبعاده لصالح التطبيق البعدي، وهذا يدل على فاعلية تطبيق البرنامج المقترح القائم على المستحدثات الکيميائية في تنمية المفاهيم الکيميائية المرتبطة بالمستحدثات وقوة العلم لدى طلاب الصف الأول الثانوى.
This research aimed at developing concepts related to chemical innovations and the power of science among first-year secondary students, to achieve this goal, the researcher prepared the proposed program in the light of some chemical innovations. to measure the effectiveness of the proposed program, a group of 38 students was selected from the first year of Al-Salam Secondary School, Al-Zaytoun Educational Administration, the research tools were applied to them before, then the proposed program was applied in a period of time for three weeks, and the research tools were re-applied after applying the program, the results of the research showed that there was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the students in the pre and post application to test the chemical concepts as a whole and each of its dimensions in favor of the post application, in addition to the presence of a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the average scores of students in the pre and post application of the strength of science test as a whole and each of its dimensions in favor of the post application, this indicates  o the effectiveness of the application of the proposed program based on chemical innovations in the development of chemical concepts related to innovations and the power of science among first-year secondary
students.

الكلمات الرئيسية