دراسة عاملية الفروق فى مهارات التنظيم الإنفعالى لدى إخوة أطفال التوحد فى ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية Study of Factorial of differences in the Emotional Regulation Skills Scale for Siblings of Autistic Children In Light of Some Demographic Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أخصائى صحة نفسية

2 أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية – جامعة حلوان

3 مدرس الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

يهدف البحث إلى الکشف عن طبيعة البنية العاملية لمقياس التنظيم الإنفعالى لإخوة أطفال التوحد وذلک من خلال التحليل العاملى الإستکشافى وکذلک التحقق من خصائصة السيکومترية بدراسة صدق المقياس وثباته ،کما هدف البحث إلى الکشف عن وجودفروق بين الإخوة فى الدرجة الکلية لمقياس مهارات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية والتى تُعزى لمتغيرى النوع (ذکور – إناث) والفئة (اخوة أطفال توحد وإخوة أطفال عاديين ) . وقد تم تطبيق المقياس على عينة من (250) طفلًا من أخوة الأطفال المصابين باضطراب التوحد والعاديين، والذين تم اختيارهم من المدارس الواقعة بمحافظة الجيزة والتابعة لإدارة 6أکتوبر التعليمية، وقد تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (10-15) عام، ، وبواقع (100 ذکور، 150 إناث).
ولقد أسفرت نتائج الدراسة بعد إجراء التحليل العاملي الإستکشافى انتظام البنية العاملية للمقياس ووجود أربعة عوامل أساسية تسهم في قياس مهارات التنظيم الانفعالي وهي: الاتزان الانفعالي، فهم الانفعالات، المشارکة الاجتماعية، التعبير الوجداني وفسرت هذه العوامل (51.063%) من التباين الکلي وهى نسبة جيدة  . کما أظهرت النتائج وجود دلائل جيدة لصدق المقياس من خلال حساب الصدق الظاهري، الصدق التمييزي، الصدق العاملي ، وکذلک وجود مؤشرات جيدة لثبات درجات المقياس من خلال التحقق من ثبات التجزئة النصفية والاتساق الداخلى للمقياس . بينمالا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات إخوة أطفال التوحد والعاديين تعزى لمتغيرى النوع والفئة في الدرجة الکلية لمقياس مهارات التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية.
وبالتالى توصل الباحثة إلى تمتع المقياس ببنية عاملية وخصائص سيکومترية جيدة فى بيئة الدراسة تسمح بإستخدامة کأداة لقياس مهارات التنظيم الإنفعالى لإخوة أطفال التوحد أو العاديين من (10-15) عام
 
   The research aims to study the Factorial Composition of the emotional regulation scale for siblings of autistic children, through exploratory factor analysis, as well as verifying its psychometric properties by studying the validity and stability of the scale.  The research also aimed to reveal the existence of differences between brothers in the total score of the emotional regulation skills scale and its sub-dimensions, which are attributed to the gender variables (males - females) and the category (brothers of autistic children and brothers of normal children). The scale was applied to a sample of (260) children from the siblings of children with autism and normal, who were selected from schools located in Giza Governorate and affiliated to the 6th of October Educational Administration, and their chronological ages ranged between (10-15) years, and by (100 males) , 150 females). The results of the study, after conducting the exploratory factor analysis, showed the regularity of the factorial structure of the scale and the presence of four main factors that contribute to measuring emotional regulation skills, namely: emotional balance, understanding emotions, social participation, and emotional expression. These factors explained (51.063%) of the total variance, which is a good percentage. The results also showed the presence of good indications for the validity of the scale by calculating the apparent validity, discriminatory honesty, and factorial honesty, as well as the presence of good indicators for the stability of the scale’s degrees by verifying the stability of the mid-term segmentation and the internal consistency of the scale. While there are no statistically significant differences between the average scores of the siblings of autistic and normal children due to gender and category variables in the total score of the emotional regulation skills scale and its sub-dimensions. Accordingly, the researcher came up with the scale that has a factor structure and good psychometric properties in the study environment that allow it to be used as a tool to measure the emotional regulation skills of siblings of autistic children or ordinary children from (10-15) years old.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية