العوامل المسهمة في النضج الانفعالي لدى طلاب کلية التربية جامعة حلوان في ضوء متغير النوع Factors contributing to emotional maturity among students of the Faculty of Education, Helwan University in the light of the gender variable

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية المتفرغ کلية التربية – جامعة حلوان

2 مدرس الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

تهدف الباحثة من بحثها الحالي للکشف عن العوامل المسهمة في النضج الانفعالي لدى طلبة کلية التربية – جامعة حلوان ، والکشف کذلک عن الفروق في درجة النضج الانفعالي وفق متغير النوع ومن أجل ذلک قامت الباحثة بإعداد مقياس النضج الانفعالي وتطبيقه على عينة عشوائية مکونة من 350   طالب وطالبة من طلاب کلية التربية بجامعة حلوان، والمقيدين بالفرقتين الأولى والرابعة، وموزعين على التخصصات العلمية والأدبية، وبعد معالجتها إحصائية ، أظهرت نتائج التحليل العاملي وجود ثلاثة عوامل أساسية تسهم في قياس متغير النضج الانفعالي، وهي:  الثقة والطمأنينة النفسية، الضبط والاستقرار النفسي، التوافق النفسي، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق في النضج الانفعالي وعوامله الثلاثة بين الذکور والإناث.
The researcher aims from current research to reveal the factors contributing to emotional maturity among students of the Faculty of Education - Helwan University, and also to reveal the differences in the degree of emotional maturity according to the gender variable. For this, the researcher prepared the emotional maturity scale and applied it to a random sample of 350 students from Students of the Faculty of Education at Helwan University, who are enrolled in the first and fourth Stage, and distributed over scientific and literary disciplines, and after statistical treatment, the results of the factor analysis showed the presence of three basic factors that contribute to measuring the emotional maturity variable, namely: confidence and psychological tranquility, psychological control and stability, psychological compatibility, as well as The results revealed no differences in emotional maturity and its three factors between males and females.

الموضوعات الرئيسية