فعالية التدريب علي برنامج لوفاس عن بعد بمشارکة والدي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد و أثره علي مهارات التواصل The effectiveness of training on the Lovas program from a distance with the participation of parents for children with autism disorder and its impact on communication skills

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث في الصحة النفسية کلية تربية جامعة حلوان

2 أستاذ الصحة النفسية کلية التربية – جامعة حلوان

3 أستاذ ورئيس قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

 هدف البحث الحالي لدراسة مدي فعالية التدريب علي برنامج لوفاس عن بعد من خلال تطبيق زووم بمشارکة والدي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد و أثره علي مهارات التواصل وذلک من خلال التوجيه اللحظي المباشر من الباحث وولي الأمر، وتکونت العينة من (8) أطفال، بواقع (4 ذکور، و4 إناث)، تتراوح أعمارهم (4.3-8.1) سنوات ممن سبق تشخيصهم باضطراب طيف التوحد، واستخدم الباحث مقياس 3 GARS جيليام لتقدير اضطراب طيف التوحد إعداد جيمس جيليام  (2014,Gilliam)،  ترجمه وتعريب عادل عبد الله، عبير أبو المجد (2020)، وبرنامج تدريبي قائم علي منهجية لوفاس وفنيات تحليل السلوک التطبيقي من إعداد الباحث، وأسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية مهارات التواصل لدي أفراد العينة، کما لم تظهر فروق بين مدي استفادة الذکور الإناث، کما اتضح من خلال مقارنة القياس البعدي بالقياس التتبعي استمرار أثره.
   The aim of the current research is to study the effectiveness of training on the Lovas program from a distance through the Zoom application, with the participation of parents for children with autism spectrum disorder, and its impact on communication skills, through direct direct guidance from the researcher and the guardian, and the sample consisted of (8) children, by (4 Males, and 4 females), aged (4.3-8.1) years, who were previously diagnosed with autism spectrum disorder. The researcher used the GARS Gilliam Scale, third edition, to estimate autism spectrum disorder, prepared by James Gilliam (2014, Gilliam), translated and localized by Adel Abdullah, Abeer Abu Al-Majd. (2020), and a training program based on the Lovas method and the techniques of applied behavior analysis prepared by the researcher, and the results revealed the effectiveness of the training program in developing communication skills among the sample members, and no differences appeared between the extent to which males benefited from females.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية